فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


هرم های اکوسیستم :
 
وقتی سطوح غذایی مختلف را بررسی می کنیم می بینیم در هر سطح غذایی تعداد مشخصی وجود دارند که تولیدات آنها به سطوح بعدی منتقل می شود و نهایتاً این سیر ادامه دارد.
 اول بار توسط التون در سال 1927 هرمی بعنوان هرم تعداد توصیه کرد. شکل هرم تعداد در فصول مختلف فرق می کند مثلاً در بهار که تعداد تولید کننده ها بیشتر است قاعده ی هرم وسیعتر است تا زمستان.
 
اگر در این حالت تعداد موجود در هر سطح غذایی را بصورت مستطیل هایی متناسب با تعداشان نشان دهیم و هرمهای مربوط به سطوح بعدی را بهمین منوال بروی آنها قرار دهیم نهایتاً مثلثی به وجود می آید که شکا فضایی آن همان هرم است.

اشکال این هرم اینست که در بعضی از موارد شکل طبیعی خودش را از دست می دهد و بعبارت بهتر اینکه این هرم نمی تواند بیانگر واقعی جریانات انرژی باشد. مثلاً زمانی که مصرف کننده سطح تغذیه اول موجودات کوچکی باشند مثلاً حشرات زیاد که از یک گیاه تغذیه می کنند یا پرندگان زیادی که بروی یک تولید کننده مستقر می شوند .

در این حالت عملاً تولید کننده کم است و مصرف کننده زیاد که در این شرایط هرم تعداد بصورت واژگون ظاهر می شود. هرم تعداد ، گندخواران میکروسکوپی را خیلی زیاد جلوه می دهد. اگر زنجیره غذایی انگلی باشد ، هرم تعداد وارونه می شود.

هرم بعدی که مقداری از نقائص را رفع می کند هرم بیوماس است. در اکوسیستم های خاکی و آب کم عمق که تولید کننده ها بزرگ و دراز عمر هستند ، هرم انرژی قاعده وسیع و نسبتاً ثابت دارند. در آبهای وسیع یا عمیق که تولیدکنندگان آن از لحاظ جثه کوچک و کوتاه عمر هستند ممکن است هرم بیوماس عکس شود که در آن وزن توده زنده موجود ، ملاک محاسبه می شود.

بنابراین بدون در نظر گرفتن تعداد ، فقط بیوماس را در سطوح مختلف چه تولید کننده و چه سطوح تغذیه محاسبه می کنیم. در اینجا نیز این مشکل وجود دارد که چون بیوماس ماحصل تولید چندسال پی در پی است ولی سطح تغذیه فقط سال مطالعه را شامل می شود بنابراین این هرم هم از نظر کلی نقائصی دارد.

از طرف دیگر هرچه موجودات ریزتر باشند ، فاصله پیدایش و انقراض آنها کوتاهتر و در کنار آن متابولیسم بالاتری را دارند. مثلاً در باکتری ها تولید آنها به مراتب بیشتر از موجودات زنده بزرگ است بنابراین از این نظر هم هرم بیوماس مفاهیم کلی را نمی تواند بیان کند و در این هرم هم امکان واژگون شدن هرم وجود دارد.

هرم انرژی : در این هرم میزان انرژی که در سطوح مختلف وجود دارد و به سطوح بعدی می رسد ، منعکس می شود و چون میزان انرژی بعنوان یک عامل اصلی ملاک قرار گرفته همیشه هرم ، شکل طبیعی خودش را دارد و بعنوان کاملترین هرم می تواند سیر انرژی و مواد را مشخص کند.

در هرم انرژی ( تغذیه ) هرچه بسمت بالای هرم پیش می رویم انرژی کمتر و وزن نیز کاهش می یابد و تعداد هم کم می شود. یعنی فقط قسمتی از انرژی هر تراز به تراز بعد می رود و بقیه بطرق گوناگون هدر می رود.
 
سیر انرژی از خورشید به اکوسیستم یک طرفه است یعنی انرژی دریافتی به وسیله تولید کننده ها به خورشید بر نمی گردد و تلف می شود ( آنتروپی ).  

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.