فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  


توزیع انرژی در طیف های نور آفتاب :

نور تابیده شده از خورشید از طول موج های مختلفی تشکیل شده است که از نظر مرئی بودن ، نامرئی بودن و میزان حرارت قابل دسته بندی هستند.
این طول موجها معمولاً بین 290 الی 5000 میلی میکرون را شامل می شود.

میزان انرژی در طیفهای نور مرئی بین سبز و آبی بیشترین است ولی بررسی های فتوسنتز در ارتباط با تأثیر طیف های مختلف نور به منحنی قرمز رنگ می رسیم .

در نورسبز به لحاظ اینکه عمده طیف های نور منعکس می شود اینها قابل جذب نیستند و فتوسنتز کاهش می یابد و مجدداً افزایش میزان فتوسنتز را داریم که بیشترین فتوسنتز در نور قرمز است.

علت آبی بودن آسمان شکستن نورهای با طول موج آبی است که توسط ذرات هوا صورت می گیرد. وقتی نور وارد جو شد ، از قشرهای مختلف هوا با ترکیبات متفاوت عبور میکند بنابراین تغییرات کمی را در طیفهای مختلف مکن است بوجود بیاورد.

مثلاً لایه ازن  قسمت عمده طول موج های uv را جذب می کند و تنها کمتر از 3% طول موج ها توانائی ورد به زمین را پیدا می کنند. از طرفی وقتی طول موج های مادون قرمز ( If ) وارد اتمسفر می شود ، توسط بخار آب و Co2 موجود در هوا جذب می شود در نتیجه جریانهای هوایی و تغییرات دما بوجود می آید.

مقدار اشعه مادون قرمز را حدود 40-45 % تخمین می زنند البته این مقدار بیشتر ناشی از محل مطالعه – عرض جغرافیایی – پوششهای مختلف در هواست مثلاً در هوای ابری عمده انرژی تابیده شده قابلیت نفوذ به زمین را پیدا نخواهند کرد.

ضریب انعکاس حرارتی ( ضریب Albedo ) را بطور متوسط حدود 42 % تخمین می زنند که نسبت بین حرارت منعکس شده به حرارت تابیده شده می باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.