فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


 تقسیم بندی اکولوژی از نظر مطالعه :
 
مطالعه روی یک اکوسیستم می تواند بصور مختلف صورت بگیرد
و آن بستگی به نحوه ی مطالعه و این که مطالعه روی چه گونه یا گونه هایی انجام می گیرد که در اینجا 2 حالت خود اکولوژی ( Autecology) و هم اکولوژی ( Synecology) مطرح می شود.

که دو مکتب مهم و مطرح ، مکتب فرانسوی و آمریکایی است.
در اوت اکولوژی مطالعه ی روی یک گونه خاص و تأثیرات متقابلی که آن گونه با محیط اطراف دارد انجام می گیرد.( رابطه یک گونه با محیط ).

در مکتب فرانسوی زمانی اوت اکولوژی مطرح می شود که گونه مورد مطالعه در منطقه ای بسته و یا منطقه که فقط آن گونه درون اکوسیستم با تأکید بر مطالعه صرف آن گونه خاص. در صورتی که Synecology ممکن است گونه یا گونه هایی مشخص را در ارتباط با سایر گونه ها و تأثیرات متقابل آنها بررسی کند.( اثرات یک گونه نسبت به بقیه را می سنجیم ).

در سین اکولوژی فرقی بین این دو مکتب وجود ندارد و فرق اساسی این دو مکتب در اوت اکولوژی است. اوت اکولوژی از دیدگاه فرانسوی زمانی مطرح می شود که یک موجود زنده با دیگر موجودات ارتباطی نداشته باشد.

فرق بین مکتب فرانسوی و آمریکائی درباره اوت اکولوژی در این است که در مکتب فرانسوی اگر یک موجود زنده به حالت منفرد یا به تنهایی مطالعه شود به آن اوت اکولوژی گویند در حالی که در مکتب آمریکائی علاوه بر این ، چنانچه عده ای از افراد ولی متعلق به یک نوع یا گونه بررسی شود این مطالعه نیز اوت اکولوژی نامیده می شود.

برای مثال مطالعه ی یک درخت کاج یا درختان کاج در یک جنگل که انواع دیگر درختان وجود دارند مربوط به سین اولوژی است ولی اگر یک درخت تنها یا تعدادی از درختان کاج از یک نوع مطالعه شوند ، مربوط به اوت اکولوژی است.

از دید مکتب فرانسوی مطالعه ی یک درخت بلوط در جمع درختان بلوط متعلق به همان گونه ، یک مطالعه سین اکولوژی است، اما دید مکتب آمریکایی یک مطالعه اوت اکولوژی است.
 
سین اکولوژی :
 
1) پایا ( توصیفی) : جوامع و روابط موجودات بررسی می شود.
 
2) پویا ( عملی) :  در سین اکولوژی پایا – تکامل جوامع و علل و عوامل موثر در جانشینی و یا توالی بحث می شود در سین اکولوژی پویا – انتقال ماده و انرژی و مسائل زنجیره غذایی ، هرم انرژی ، باروری تولید و راندمان بحث می شود که می توان سین اکولوژی کمّی نامید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.