فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


باد ( Wind ) :

باد روی تعرق ( Transpiration ) گیاه تأثیر گذاشته باعث تعرق بیشتری می شود.

روی گرده افشانی تأثیر می گذارد که گیاهان آنموفیل گلهای خوش رنگ ندارند که حشرات جذب شوند و بوسیله باد تلقیح می شوند مثل ذرت.

وزش مداوم باد از یکطرف مانع از تشکیل جوانه هایرویشی در همان سمت گیاه می شود و گیاه حالت یکطرفه بخود می گیرد.

زمانی که گندم به مرحله دانه بندی می رسد وزش باد مخصوصاً بادهای گرم مانع از تشکیل دانه می شود و اگر دانه تشکیل شده باشد ، مانع از انتقال مواد غذایی به آن می شود که دانه گندم لاغر و چروکیده می شود.

بهترین روش مبارزه : آبیاری بلافاصله بعد از باد است - کاشت درخت بعنوان بادشکن ( Wind Breaker ) .

درخت را به فاصله خطوط 30 متر از هم و 2 متر می کاریم که درختان بلند قد ( 3 متر به بالا ) تا 9 برابر طول خودشان را در اطراف ، از انتشار قارچها و خطر باد محافظت می کند.
کاشت گز در مناطق کم آب و چنار در مناطق پر آب برای بادشکن مناسب است. استفاده از شاخه های خشک گیاهان در تثبیت شنهای روان  و جلوگیری از اثرات زیانبار باد را چپرکشی می گویند.
باد باعث انتشار قارچها می شود. بطور کلی بادهای خارجی ایران به سه دسته تقسیم می شوند:
- بادی که از طرف عربستان می وزد که باعث ایجاد گرما می شود.
- بادی که از طرف دریای مدیترانه می وزد که باعث ایجاد بارندگی می شود.
- بادی که از طرف سیبری و دریای سرخ می وزد و باعث ایجاد سرما می شود.

وزش بادهای گرم زمستانی خصوصاً زمانی که زمین یخ زده باشد باعث خشک شدن درختان و نباتات علفی مثل گندم و غیره می شود.

هواکشی : در مناطق کوهستانی در شب هوای سرد کوهستان بدلیل سنگین تر بودن بسمت دشت می لغزد و باعث سرد شدن کف دره و دشت می شود ، به این پدیده هواکشی می گویند.

بنابراین گیاهانی که در کف دره هستند از سرما خسارت می بینند . مثال بارز این پدیده مرکبات شمال کشور می باشد و مرکبات را باید در دامنه کوه ( 10 متر ابتدای دره ) نباید کاشت که در این حالت یا اصلاً خسارت ندیده یا خسارت کم می باشد( جهت باد در مناطق کوهستانی در روز ، از دره به کوه است ).

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.