فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  


فتوپریودیسم ( دوره نوری ) :

طول روشنایی روز و تاریکی شب ( تغییرات ناشی از اختلاف شب و روز ) که گیاهان را به سه دسته  روز بلند  ، روز کوتاه و روز خنثی تقسیم می کنند :

گیاهان روزبلند : موقعی به گل می روند که طول روز حداقل 12 - 14 ساعت باشد و ذر ضمن طول روز رو به افزایش باشد و در مقابل اشعه های قرمز رشد گل آنها بیشتر می شود مثل گندم

گیاهان روز کوتاه : برای گل دادن باید طول روز کمتر از 12 ساعت باشد ، نور ببینند و اشعه های آبی باعث ترشح هورمون گل می شود مثل ارزن ، توتون ، کلم ، سورگوم ، سویا ، داوودی ، مریم گلی و ... .

گیاهان خنثی : طول روز در گلدهی آنها تأثیری ندارد و هروقت نسبت کربن به نیتروژن برقرار شد ، گل می دهند که به این گیاهان همیشه بهار می گوئیم مثل خیار ، گوجه فرنگی و آفتابگردان .

فتوپریودیسم فقط روی اندام های زایشی تأثیر می گذارد نه رویشی و روی اندوخته دانه هم تأثیر می گذارد. حبوبات نسبت به فتوپریودیسم تاریخ کشت را هم می توان مشخص کرد .

در سیب زمینی اندام هوایی در روزبلند و اندام زیرزمینی ( محصول ) در طول روز کوتاه خوب رشد می کنند مثل چغندر که گیاه روزبلند - روز کوتاه محسوب می شوند .

سیر و پیاز برعکس در طول روزبلندغده می بندد و در طول روز کوتاه رشد هوایی می کند. سیب زمینی اگر در روز 10 ساعت نور ببیند محصولش چندین برابر زمانی است که 15 ساعت نور ببیند.
اگر گیاه را به موقع بکاریم و در آن مسئله روز بلند یا روز کوتاهی حل می شود. این نوع کشت را هراکش یا هرا کشت گوئیم و اگر زودتر بکاریم ورکشت و اگر دیرتر بکاریم کشت کرپه گوئیم.

اگر خیلی دیرتر بکاریم کشت انتظاری می گوییم که درصد خیلی کمی بذور سبز می شوند مثلاً اگر اول آبان کشت هراکش باشد ، در 30 آبان کشت کرپه می شود و در 15 آذرماه کشت انتظاری نام دارد.

هرچقدر عرض جغرافیایی بیشتر می شود طول روز بیشتر می شودو نوسانات حرارتی نیز بیشتر می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.