فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


گیاهان خودگشن :

گندم و جو در این گروه از گیاهان قرار دارند. برای خالص سازی بذر این گیاهان روشهای مختلفی قابل اجرا می باشد.
1)کشاورز می تواند بخشی از مزرعه خود را انتخاب و آن بخش را از کلیه بوته هائی که خصوصیات ظاهری متفاوتی از رقم مورد نظر نشان می دهند حذف نماید.لازم است که این عمل در مراحل مختلف رشد که تفاوتها قابل مشاهده اند انجام گیرد و کشاورز شناخت صحیحی از خصوصیات رقم مورد کاشت رقم مورد کاشت داشته باشد.

در صورتی که دقت کافی در عمل حذف بوته های غریبه بعمل آید ممکن است بذر گواهی شده بدست آید.
 
2)کشاورز ممکن است قبل از برداشت محصول وارد مزرعه شده و تعداد زیادی سنبله ، خوشه و یا بوته را که دقیقاً خصوصیات رقم مورد نظر را دارند و رشد مطلوبی نشان می دهند انتخاب نماید و تمامی بذر حاصل از انتخاب را یکجا جمع آوری کند. در سال بعد می بایستی بذر جمع آوری شده را در زمینی که قبلاً زیر کشت آن محصول نبوده است بکارد و طی مراحل مختلف رشد نسبت به حذف بوته های غریبه عمل کند.
 
3)کشاورز تعدادی سنبله، خوشه و یا بوته که کلیه صفات مطلوب رقم را دارند انتخاب و بذر هر سنبله ، خوشه یا بوته را بطور جدا از سایرین جمع آوری تهیه و در سال بعد بذر هر سنبله ، خوشه یا بوته را در روی یک خط جداگانه بکارد بنحوی که فاصله کافی بین خطوط کاشت وجود داشته باشد. در کلیه روشهای فوق لازم است که زمین مورد کاشت برای تکثیر بذر عاری از علفهای هرز بوده ، محصول در مقابل آفات و امراض حفاظت گردد و عملیات کوددهی ، آبیاری و غیره بنحوه مطلوبی بعمل آید. رعایت سایر ضوابط تکثیر بذر در سرحد امکان ضرورت دارد.  

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.