فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


 گروهبندی گیاهان زراعی بر اساس هدف تولید و مورد مصرف :

در این گروهبندی نوع محصول تولید شده و نحوه مصرف آن مورد نظر است
و چون یک محصول با اهداف مختلفی تولید می شود ممکن است در چند گروه قرار گیرد.

1)غلات – گیاهانی از تیره غلات ( Gramineae ) هستند که بمنظور تولید دانه کشت می گردند. دانه حاصله عمدتا بمصرف تغذیه انسان یا دام می رسد مانند گندم ، جو ، ذرت خوشه ای ، برنج ، یولاف ،‌چاودار و ارزن. دانه این گیاهان از نظر نشاسته غنی و از لحاظ پروتئین نسبتا فقیر می باشد.

2)حبوبات – گیاهانی از تیره بقولات ( Leguminosae ) هستند که برای تولید دانه کشت می گردند. دانه حاصله عمدتا به مصرف انسان می رسد ، مانند : لوبیا ، نخود ،‌ماش ،‌عدس و باقلا. لوبیا روغنی نیز چنانچه برای مصرف مستقیم دانه ( بغیر از روغن کشی ) تولید شود جزء حبوبات محسوب می گردد. دانه های حبوبات از نظر پروتئین غنی هستند.
 
3)گیاهان روغنی – گیاهانی از تیره های مختلف هستند که جهت روغن گیری از دانه تولیدی کشت می گردند ، مانند : پنبه ، کتان ،‌لوبیای روغنی، بادام زمینی ، آفتابگردان ،‌گلرنگ ، کنجد ، کرچک و ذرت.
 
4)گیاهان علوفه ای – گیاهانی از تیره های مختلف هستند که  جهت استفاده از قسمتهای هوایی ( بصورت تازه ، خشک و یا سیلو شده ) در تغذیه دام کشت می گردند. ماند ذرت علوفه ای ، علف سودان ، انواع علفهای گرامینه ،‌یونجه و شبدر.
 
5)گیاهان ریشه ای - گیاهانی از تیره های مختلف هستند که  برای استفاده از ریشه غده ای آنها کشت می گردند. مانند : چغندر ، شلغم و سیب زمینی شیرین.
 
6)گیاهان لیفی - گیاهانی از تیره های مختلف هستند که  برای استفاده از الیاف آنها کشت می گردند. این الیاف ممکن است از پوست دانه منشأ یافته ( مانند پنبه ) و یا از فیبرهای مجاور دستجات آوند آبکشی  اولیه تشکیل یافته باشند ( مانند کتان و کنف ).
 
7)گیاهان غده ای - گیاهانی از تیره های مختلف هستند که  جهت استفاده از ساقه ضخیم شده و زیرزمینی آنها کشت می گردند مانند سیب زمینی معمولی.
 
8)گیاهان قندی - گیاهانی از تیره های مختلف هستند که  برای قندگیری از عصاره شیرین آنها کشت می گردند مانند نیشکر و چغندرقند.
 
9)گیاهان داروئی - گیاهانی از تیره های مختلف هستند که  بمنظور استفاده از مواد مخدر آنها و یا تهیه ادویه کشت می گردند مانند توتون ، قهوه ، چای ،‌خردل و زیره .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.