فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  



تاثیر آهن، منگنز، روی و مس بر کمیت و کیفیت گندم در شرایط شوری:

مصرف گسترده کودهی شیمیایی مانند نیتروژن، فسفر و عدم مصرف کودهای دارای عناصر کم مصرف و وجود خاکهای آهکی با ماده آلی کم سبب تشدید کمبود عناصر کم مصرف در خاکهای زیر کشت غلات کشور گردیده است.

بدلیل اینکه میزان کوددهی و مکانیزم جذب عناصر غذایی در شرایط شور متفاوت از شرایط غیرشور میباشد بنابراین به منظور بررسی بیشتر چهار آزمایش در ایستگاه تحقیقات کشاورزی خسروشهر از نظر تاثیر مقادیر متفاوت عناصر کم مصرف درشرایط شور برروی گندم در سال زراعی 80-1379 صورت گرفت.

در این پژوهش هرآزمایش بصورت بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار در کرتهای 10 مترمربعی پیاده گردید.

در هر آزمایش سطوح مختلف یکی از عناصر کم مصرف آهن، روی، مس و منگنز در 4 تیمار 1- شاهد (بدون مصرف عنصر کم مصرف) 2- تیمار توصیه شده (12 کیلوگرم در هکتار آهن خالص، 12 کیلوگرم در هکتار روی خالص، 14 کیلوگرم در هکتار منگنز و 5/6 کیلوگرم در هکتار مس) 3-تیمار 50درصدی کمتر از مقدار توصیه شده (6کیلوگرم در هکتار اهن ،6کیاوگرم در هکتار روی،7کیلوگرم درهکتار منگنز،3کیلوگرم در هکتار مس)

4-تیمار50درصدی بیشتر از مقدار توصیه شده(18کیلوگرم در هکتار اهن،18 کیلوگرم در هکتار روی،21کیلوگرم در هکتار منگنز،10 کیلوگرم در هکتار مس) بکار برده شد. کود نیتروژن از منبع اوره، فسفر از منبع سوپرفسفات تریپل و بقیه کودهای پتاسه و عناصر کم مصرف از منبع سولفاتی بکار برده شد. هدایت الکتریکی خاک محل آزمایش 4/6 دس زیمنس برمتر و آب آبیاری 5218 میکروموس برسانتیمتر بود.


با توجه به نتایج آزمایش اول تاثیر سطوح آهن برعملکرد دانه، عملکرد کاه، وزن هزار دانه، تعداد خوشه در واحد سطح و غلظت مس در دانه گندم معنیداری نبود. تاثیر سطوح مختلف آهن بر تعداد دانه در بوته، غلظت آهن، روی، منگنز در دانه (01/0=#a) و غلظت پروتئین دانه (5/0 =#a) معنی دار بود. تاثیر سطوح مختلف روی در آزمایش دوم برعملکرد کاه، دانه، تعداد خوشه در واحد سطح (05/0=#a) و بروزن هزار دانه، تعداد دانه در بوته، میزان پروتئین و غلظت روی دانه (01/0=#a) معنی دار بود.


تاثیر سطوح مختلف منگنز در آزمایش سوم برعملکرد دانه و کاه (5/0 =#a) و غلظت آهن و روی در دانه گندم (01/0=#a) معنی دار بدست آمد. همچنین تاثیر سطوح مختلف مس در آزمایش چهارم بر میزان وزن هزار دانه، میزان خوشه در واحد سطح (05/0=#a) معنی دار بدست آمد. با توجه به نتایج نسبت به مصرف کود دارای عناصر کم مصرف اقدام نمود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.