فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

سانسوريا

گياهي بومي مناطق گرمسيري آفريقاي جنوبي است و بصورت بوته اي رشد مي کند. داراي انواع سبز يا ابلق با نوار زرد يا کرمي در لبه برگهاست و همگي داراي ريزوم هستند .

اين گياه به سايه و خشکي مقاوم است .

انواع سانسوريا

1) Sanseveria cylinderica

اين گونه داراي برگهاي استوانه اي و کشيده مي باشد.

2) Sanseveria stuckyi

داراي ساقه اي کوتاه و خزنده مي باشد برگهاي آن استوانه اي و ارتفاع برگ 9 سانتيمتر است.

3) Sanseveria trifaciata

اين گونه از ساير گونه ها محبوبيت بيشتري دارد. داراي برگهاي سرنيزه اي و گوشتي مي باشد. ارتفاع برگها 140 سانتيمتر است و رنگ برگ سبز تيره و داراي رگه هاي عرضي سفيد مايل به خاکستري مي باشد.

4) Sanseveria lauranti

بيشترين سانسوريا در ايران مي باشد. گونه اي است با برگهاي سبز داراي نوارهاي روشن و شمشيري شکل با حاشيه طلائي

5) Sanseveria hahni

اين گونه پا کوتاه بوده و داراي برگهاي چرمي و خاکستري رنگ مي باشد.

خواص بتانيکي

گياهي است داراي ريزوم از خانواده لاله liliaceae

برگها

گياهي برگ زينتي است و تنوع زيادي در اندازه برگ و رنگ برگ در اين گياه وجود دارد. برگها در سانسوريا ضخيم،مستقيم، سخت و شمشير مانند مي باشد. نوع ابلق آن محبوبيت بيشتري دارد.

گل

گل آن جذاب نبوده ولي بصورت معطر مي باشد.

ساقه

ساقه در اين گياه وجود ندارد و برگها مستقيم از سطح خاک خارج مي شود. ولي داراي ساقه زيرزميني بنام ريزوم مي باشد که برگها مستقيما از روي اين ساقه هاي زيرزميني خارج مي شود و براي تکثير از آنها استفاده مي شود.

ريشه

بصورت زرد رنگ مي باشد که از روي ريزوم منشعب مي گردد.

شرايط نگهداري سانسوريا

اين گياه را مي توان در شرايط مختلف نور آب و خاک پرورش داد.

اين گياه نسبت به شرايط نامساعد محيطي مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل مي توان آنرا نگهداري کرد.در مناطقي که داراي سرماي زمستانه نمي باشد مي توان اين گياه را در باغهاي صخره اي کشت نمود.

دما

گياهي است که در هواي گرم و در درجه حرارت 25-18 درجه سانتيگراد بهترين رشد را دارد ولي به دماي زير صفر حساس مي باشد.

نور

اين گياه عموما در محلهاي روشن رشد خوبي دارد ولي در محلهاي کم نور منازل نيز مي توان اين گياه را نگهداري کرد.

آبياري

اين گياه نسبت به بيماريهاي قارچي حساس مي باشد لذا بهتر است در آبياري اين گياه دقت کنيم. در فصل زمستان چنانچه اين گياه در جاي خنک نگهداري شود از دادن آب زياد به آن خودداري کنيد زيرا آب زياد سبب پوسيدگي ريشه مي شود ولي در فصل تابستان به آب بيشتري نياز دارد.

خاک

اين گياه را مي توان در اکثر خاکها پرورش داد. ولي بهترين رشد را در خاکهاي شني لومي دارد که ترکيب خاکي آن 2 قسمت خاکبرگ پوسيده و يک قسمت خاک لومي مي باشد.

خاک مناسب پرورش سانسوريا (عکس از "center"> روش تکثير

1) قلمه برگ

برگها را به قسمتهايي به طول 10 سانتيمتر بريده ودر دماي 20-18 درجه بصورت عمودي در محيط کشت (ماسه) قرار مي دهيم که ريشه و جوانه نابجا از محل بريده شده برگ ظاهر مي گردد. بهتر است روي قلمه ها را با صفحه شيشه اي يا پلاستيک بپوشانيم که باعث زودتر ريشه دار شدن آنها مي شود. اين روش تکثير بسيار راحت است ولي چنانچه از گونه هايي استفاده گردد که داراي حاشيه طلايي هستند گياهان جديد ايجاد شده داراي حاشيه طلايي نيستند.

2) تقسيم بوته و جدا کردن ريزوم

تقسيم بوته در اين گياه در فصل بهار صورت مي گيرد.زمانيکه ارتفاع برگها بلند شد و گلدان به صورت پر در آمد و ريزوم تمام گلدان را اشغال کرد گياه پايه مادري را از گلدان خارج نموده و سپس با استفاده از چاقو يا قيچي باغباني قسمت زيرزميني گياه را به چند قسمت تقسيم مي کنيم. سپس هر دو يا سه گياهچه را در يک گلدان جداگانه و با ترکيب خاکي مناسب کشت مي کنيم. مزيت اين روش در اين است که در ارقام ابلق که داراي حاشيه طلايي مي باشد گياهان جديد نيز که ايجاد مي گردند داراي حاشيه طلايي خواهند بود.

آفات و امراض

1) در صورتيکه برگها بصورت رنگ پريده در آمده باشند و نقوش خود را از دست داده باشند علت آن کافي نبودن نور است و يا اينکه گياه به تغذيه مصنوعي نياز دارد که براي علاج گلدان را به محل روشن تر منتقل مي کنند و از تغذيه مصنوعي استفاده مي شود که 2 گرم ازت و 2 گرم فسفات و 2 گرم پتاس را در 1000 سي سي آب حل کرده و 3 هفته يکبار هر بار 100 سي سي مي دهيم.

2) وجود زخمهاي قهوه اي روي برگها: علت آبياري بيش از اندازه بوده و براي علاج اجازه مي دهيم سطح خاک خشک شود و سپس آبياري را انجام مي دهيم همچنين زهکش ته گلدان بايد بررسي شود.

3) در صورتيکه برگها قهوه اي و خشک شود علت آن هواي گرم است يا اينکه گياه تشنه است که گلدان را آبياري کرده و ه محل خنک تر منتقل مي کنيم.

4) در صورتيکه برگها بد شکل شده باشند و حاشيه آنها به صورت جويده شده در آيد علت آن حشره آفت است و براي علاج هر دو هفته يکبار با سم حشره کش سم پاشي مي کنيم.

5) در صورتيکه برگهاي تازه ايجاد شده به حالت نرم و آبکي در آيد و حالت افتادگي در آنها ايجاد گردد علت آن تغذيه بيش از اندازه است و علاج آن با توقف تغذيه انجام مي شود و در پاييز و زمستان تغذيه صورت نگيرد.

6) وجود زخمهاي پينه اي شکل و سفيد رنگ روي برگ علت آن وجود حشره آفت است و علاج آن اينکه محل زخم را با پنبه آغشته به محلول سم پاک کرده و همچنين گياه را با سم حشره کش سيستميک يا نفوذي هر دو هفته يکبار سم پاشي مي کنيم.

7) در صورتيکه حاشيه برگ داراي لکه هاي قهوه اي و خشک شده باشند علت تماس برگ با محل گرم است و بايد محل گياه را تغيير داد.

8) در صورت ديده شدن نقاط قهوه اي رنگ بر روي گياه بصورت زنگ مانند علت استفاده بيش از اندازه از مواد براق کننده است و براي علاج با پارچه مرطوب سطح برگها را پاک مي کنيم تا زماني که علائم رفع شود.

9) در صورتيکه برگها سياه رنگ شده باشند حالت آبکي در آمده باشند علت يخ زدگي در برگهاست و علاج آن در فصل سرد و در شبهاي سرد گياه را در نزديک پنجره نگه نداريم.

10)در صورتيکه برگها از قسمت قاعده پوسيده شوند علت آبياري زياد است و خاک حالت باتلاقي پيدا مي کند و براي علاج آبياري را متوقف نموده و آبياري بعدي را زماني انجام مي دهيم که سطح خاک خشک شده باشد و آبياري با ميزان کمتري انجام گيرد همچنين زه کش ته گلدان را بررسي نموده و در صورت گرفتگي اقدام به باز نمودن زه کش کنيم
منبع:tebyan.net

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.