فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  



نام علمی :‌ Tar spot

عامل بیماری   Rhytisma acerinum Pers. Ex Fr.


علائم:

 
به محض آلودگی لکه های سبز مایل به زرد که معمولاً به صورت گروهی است روی برگها ظاهر می شود. در گونه های R. acerinum و R. punctatum لکه های کوچک به هم متصل شده و لکه های استرومایی بزرگ، سیاه و ضخیمی را که حدود 5/1-1 سانتیمتر قطر دارند به وجود می آورند.


این لکه های استرومایی شبیه به لکه های قیر بوده و نام لکه قیری نیز به همین جهت برای این بیماری به کار رفته است. هرچند در گونه R. punctatum لکه ها به هم متصل نشده و لذا لکه های کوچک سیاه رنگ به طور مجزا و به صورت گروهی مشاهده می شوند.

بیولوژی R. acerinum:

تصور می شود که لوله تندش قارچ از طریق روزنه های هوایی وارد گیاه شده و موجب آلودگی سلولهای اپیدرم و مزوفیل می شود. با رشد قارچ سلولها پاره شده و استرومایی با پوشش سیاه نازک تشکیل می گردد.


پیکنیدهایی که درون استروما تشکیل می شوند تولید کنیدی می نمایند که این کنیدی ها آزاد شده و پراکنده می شوند، نقش کنیدی ها هنوز شناخته نشده است. با رشد و توسعه بیشتر رشته های هیف فرم جنسی یا آپوتسیم قارچ تشکیل می شود که سطح آنرا استرومای سیاه رنگ و ضخیمی می پوشاند.


استروماها بعداً به هم متصل می شوند و لکه های بزرگ قیری تشکیل می دهند. آپوتسیم طی زمستان و اوایل پاییز مراحل تکاملی خود را درون برگهای ریخته شده می گذراند. در بهار استرومای سیاه رنگ پاره شده و آسکوسپورهای کشیده به خارج پرتاب می شوند. در آلودگی های شدید برگها می ریزند.

 
کنترل:

 
اهمیت بیماری معمولاً به حدی نیست که نیاز به کنترل باشد. تنها راه عملی در جهت مبارزه با بیماری خارج کردن منابع آلودگی با جمع آوری و از بین بردن برگهای آلوده است.


بیماری لکه قیری
بیماری لکه قیری
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.