فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  



نام علمی : oscinella frit L

این آفت برای اولین بار از اطراف ورامین جمع آوری شده است.و در بعضی نقاط کشور نیز گزارش شده است.


لارو این مگس با تغذیه از جوانه  مرکزی گندم و جو سبب خشک شدن ان میشود.و در اثر این حمله جوانه های دیگری از اطراف بوته خارج شده  و بوته بسیار پر پشت می گردد ولی رشد نمیکند و خوشه گندم تشکیل نمیشود.خسارت بیشتر در سالهای که بارندگی کم و بهار سرد است شدت دارد.این آفت به انواع ذرت نیز خسارت وارد می کند.

 
شکل شناسی:

 
حشره کامل به طول 2-1.5 میلیمتر و سیاهرنگ میباشد. سرکره ای شکل هم عرض سینه است.چشم های برجسته و مرکب و هر یک در طرفین سر به اندازه 4/1 عرض سر را می پوشاند.لبه داخلی چشمها دارای 5 تا 6تار مومیباشد.


روی پیشانی یک شکل مثلث به رنگ سیاه براق دیده میشود وسطح ان مشبک می باشد.لبه های کناری آن مجهز به 8 یا 9 عدد مو می باشد.در وسط مثلث سه عدد چشم سیاه وجود دارد.شاخک ها کاملا سیاهرنگ و خرطوم سیاهرنگ و ضخیم می باشد.قفسه سینه به رنگ سیاه براق و سطح زیرین آن برجسته و بالا ی سینه سفید رنگ است.


شکل 5مفصلی و پرزدار و سطح زیرین آن به رنگ روشن است.بالها کم و بیش دودی رنگ و پرزدار است.لارو کامل به طول 5-4 میلیمتر و به رنگ سفید شیری است سر آن مجهز به یک جفت شاخک کوتاه استوانه ای شکل است.

 
زیست شناسی:

 
این حشره زمستان را به صورت لاروسن آخر بسر میبرد.در اوایل بهار تبدیل به شفیره شده و پس از حدود یک هفته مگسهای کوچک ظاهر میشود.پرواز حشره کامل در ساعات گرم روز صورت میگیرد.پس از تغذیه و جفت گیری هر مگس ماده 40-20 عدد تخم در غلاف برگ و بندرت در پهنک برگ یا کنار طوقه گندم و یا گرامینه های دیگر قرار می دهند.پس از سه  تا پنج روز لاروها نمایان شده به سمت جوانه مرکزی بوته میروند.


درنتیجه تغذیه لارو  جوانه مرکزی زرد و خشک شده ولی برگهای اطرف بوته سبز وشاداب باقی می مانند.پس از طی دوران لاروی که بستهبه شرایط محیط 2 تا 3 هفته طول میکشد در این هنگام در اطراف بوته های گندم کرپه و یا بهاره به فراوانی دیده میشوند.


این حشره چند نسلی است در بهار قبل از به خوشه رفتن غلات و در پاییز به مزارع گندمو جو و همچنین چمن کاریها حمله میکنند.در مزارع و چمن های آلوده سمپاشی با محلول دو در هزار لیندین 25 در صد و یا مالاتیون 60 درصد نتیجه مطلوب میدهد.


مگس گیاهک غلات
مگس گیاهک غلات
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.