فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  



نام علمی : Megastigmus pistaciae Walker

مرفولوژی

 
طول بدن در حشره ماده بین 5/5-3 میلیمتر متغیر است. بدن به رنگ زرد روشن طلایی با جلای فلزی است تخمریز سیاه و چشم ها نارنجی مایل به قرمز می باشد. در محل اتصال بال ها به بدن چند لکه سیاه و لکه های بزرگ غیر واضحی به رنگ دودی بر روی حلقه های شکم وجود دارد. شاخک در وسط پیشانی و نزدیک به هم قرار دارد.

 
بیولوژی

 
این حشره زمستان را به صورت لارو کامل داخلمیوه‌های خشکیده روی درخت به سر می‌برد. این لاروها در بهار تبدیل به شفیرهمی‌شوند.


حشرات کامل مصادف با تشکیل میوه به پرواز درمی‌آیند. تخم‌گذاری شبیه به گونه قبلی است با این تفاوت که گاهی در هر میوه دو تا تخم می‌گذارند. لاروها پس از داخل شدن به زیر پوست از لپه‌ها تغذیه می‌کند و آندوکارپ را باقی می‌گذارند در حالی که لاروهای گونه قبل از تمام قسمت‌های مغز حتی پوستة نازک روی آن نیز می‌خورند.


سپس لارو در داخل میوه تبدیل به شفیره می‌شود و به فاصله یکهفته تا ده روز بعد از آن حشره کامل خارج می‌گردد. سوراخ خروجی حشرات کامل نسلبهاره به دلیل این که پوست خارجی یاPericarp تازه است با گونه قبلی و نسل بعدی اینآفات متفاوت است و کمی برآمدگی نشان می‌دهد.


حشرات کامل نسلبهاره اوایل تابستان ظاهر می‌شوند و بلافاصله شروع به تخمریزی می‌کنند. مانند حشراتکامل نسل زمستانه، این حشرات نیز در داخل میوه تخمریزی می‌کنند و چون هنوز پوستداخلی سخت نشده می‌توانند به مغز پوست راه پیدا کنند. این آفت دو نسل در سالدارد.

 
مبارزه

1) جمع آوری و از بین بردن میوه های آلوده ریخته شده روی زمین یا باقیمانده روی درخت

2) شخم عمیق سطح زیر باغ و زیر خاک کردن میوه های آلوده

3) مبارزه شیمیایی با سموم نفوذی به محض مشاهده اولین حشرات کامل در صورت صرفه اقتصادی.

زنبور مغزخوار طلایی پسته
زنبور مغزخوار طلایی پسته
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.