فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  




نام علمی ‌: Capnodis cariosa hauseri

مرفولوژی

 طول بدن حشره کامل 40- 35 میلیمتر و رنگ عمومی بدن سیاه مات با پوششی از پولک‏های ظریف سفید رنگ می‏باشد که تراکم این پولک ها در پشت سینه اول زیاد است. در این قسمت دو لکه سیاه براق و تعدادی نقطه کوچک مشاهده می‏شود. لارو ها به رنگ زرد کمرنگ بوده دارای سر کوچک و سیاهرنگ که تقریباً در سینه اول فرو رفته است.

 
بیولوژی

 
گاهی یک نسل در دوسال طی می‌شود. به دو صورت حشره کامل در پناهگاه های مختلف در زیرعلف‌های هرز، زیر برگهای خشکیده، داخل شکاف‌های سطحی زمین یا به صورت لارو در زیرپوست قسمت ‌های مختلف پایین درخت شامل ریشه، طوقه و قسمت‌های انتهایی تنه زمستانگذرانی می‌کند.


لارو پس از خروج از تخم در داخل خاک به خوبی حرکتمی‌کند و خود را به ریشه‌های اصلی و طوقه می‌رساند. این حرکت به کمک موهای فراوانی که در سطح بدن لارو سن اول است، انجام می‌گیرد. لاروها به محض رسیدن به ریشه، بهزیر پوست نفوذ کرده و در منطقه کامبیوم مستقر می‌شوند.


تغذیه لاروها عمدتاً از لایه زاینده و بافت پوست است و از استوانه مرکزی فقط لایه نازکی مورد تغذیه قرارمی‌گیرد.


در محل استقرار لاروها لایه‌ای از مواد آجری رنگ که مخلوطی از بقایای بافتگیاه، فضولات و ترشحات ریشه است دیده می‌شود. در اثر تغذیه لاروها جریان شیره گیاهیقطع می‌شود و به همان نسبت از رشد شاخه‌ها و باردهی درختان کاسته می‌شود.

 
مبارزه

1) تقویت درخت و آبیاری منظم

2) مبارزه شیمیایی با استفاده از اندوسولفان به نسبت 6 در هزار (ریختن 10 تا 15 لیتر از محلول سمی داخل تشتک در پای طوقه درختان) برای از بین بردن تعدادی از لاروهای آفت.
 

3) خارجکردن لاورها از داخل کانال لاروی با مفتول سیمی.


سوسک طوقه خوار پسته
سوسک طوقه خوار پسته
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.