فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

کامکوات و خواص مفید آن


کامکوات، میوه جالب و خوش طعمی از خانواده مرکبات است که همه ما آن‌را دیده‌ایم و می‌شناسیم. میوه ای شبیه پرتقال دارای پوست نارنجی رنگ که درون آن مانند سایر مرکبات پره پره است، ولیکن اندازه و فرم آن مانند خرما کوچک و بیضوی و دارای هسته است.


 

این میوه زمستانه - بهاره بوده، از اروپا به ایران آمده است و طعمی شبیه به دیگر میوه‌های خانواده مرکبات دارد با این تفاوت که می‌توان آن‌را درسته و با پوست مصرف کرد.درخت کامکوات دارای برگ‌های ریز و همیشه سبز است .

در فصل زمستان یک درخت بالغ کامکوات می‌تواند وزن چند صد عدد از میوه زیبایش را که هرکدام به اندازه یک زیتون درشت هستند، تحمل کند.


زمانی که میوه کامکوات را برش می‌زنیم ظاهری شبیه به یک پرتقال کوچک دارد که پرهای آن به سفتی به یکدیگر و پوسته خارجی متصل شده‌اند و عموماً یک یا دو عدد هسته در مرکز هر پره وجود دارد. طعم هسته مانند هسته‌های پرتقال تلخ است و هنگام خوردن میوه باید از دهان خارج شده و دور ریخته شود. 

فوائد مصرف میوه‌ی کامکوات برای بدن

* این میوه نیز مانند دیگر مرکبات کالری کمی دارد. 100 گرم از این میوه‌ دارای تنها 71 کالری انرژی است. در عین حال میوه‌ای بسیار ارزشمند و دارای فواید تغذیه‌ای بسیار است زیرا منبع غنی فیبر، املاح، ویتامین و آنتی‌اکسیدان است که مصرف آن اثرات قابل توجهی در سلامت بدن دارد.  

 


مصرف آن از بروز سرطان، دیابت، عفونت و بیماری‌های دژنراتیو بکاهد. 

انتخاب و ذخیره سازی این میوه

کامکوات میوه‌ای است که از نیمه‌های آبان تا نیمه‌های خرداد در دسترس است. در هنگام خرید توجه کنید که بهترین نوع کامکوات باید پوستی سفت و صاف داشته باشد و رنگ آن نارنجی رنگ و شفاف باشد و ترجیحاً با برگ چیده شده باشد. از انتخاب انواع سبز و کال آن اجتناب کنید .

نگهداری این میوه آسان است زیرا ماندگاری طولانی دارد و در دمای اتاق به مدت 3 تا 4 روز و در داخل یخچال تا سه هفته سالم می‌ماند. نوع یخ زده‌ی آنرامی‌توان تا 6 ماه یا بیشتر نگهداری کرد.

نکاتی در زمینه تهیه و مصرف کامکوات

این میوه را نباید پیش از رسیدن کامل از درخت چید.

برای مصرف می‌توان آن‌را به صورت تازه یا به صورت کمپوت استفاده کرد و همچنین می‌توان مربای لذیذی از آن تهیه کرد و یا حتی می‌توان آن‌را به سالاد اضافه کرد.


 

برای ماندگاری بیشتر بهتر است این میوه در آب سرد شسته شده و با دستمالی به آرامی خشک شود. 

اگر میوه را با انگشتان به آرامی فشار دهید و آب آن‌را میل کنید از طعم لذیذ آن لذت خواهید برد.

اگر تمایل داشتید آن‌را درسته مصرف کنید آن‌را مانند انگور و زیتون با پوست میل کنید.

انواع روش های مصرف کامکوات:

* می‌توان این میوه را برش زده و به سالاد میوه یا سالاد سبزیجات اضافه کرد.

* این میوه ظاهر بسیار اشتهاآوری دارد و می‌تواند به عنوان تزئین غذا مورد استفاده قرار گیرد.

* مارمالاد تهیه شده از کامکوات بسیار لذیذ است زیرا علی‌رغم دیگر مرکبات که پوست بسیار تلخی دارند، پوست این میوه طعمی شیرین و مطلوب دارد.

* کامکوات پوره شده را می‌توان در تهیه سس‌ها، عصاره میوه، مربا و ژله استفاده کرد.

* آب این میوه در تهیه‌ی آب میوه‌های مخلوط، کیک، پای و بستنی استفاده می‌شود.

* از آب این میوه در طعم‌دهی به گوشت قرمز و گوشت مرغ و همچنین ماهی استفاده می‌شود.

تکثیر




کامکوات*ها به دلیل اینکه روی ریشۀ خود به خوبی عمل نمی*کنند، به ندرت به* وسیلۀ بذر تکثیر می*شوند. درچین و ژاپن این درخت را روی نارنج سه برگ

پیوند می*زنند. این پایه در کالیفرنیا و شمال فلوریدا و نیز برای گیاه گلدانی پاکوتاه بهترین پایه شناخته شده است. نارنج و گریپ*فروت به عنوان پایه در

شمال فلوریدا نیز مناسب هستند. در خاک*های مرطوب لیمو خارکی رضایت*بخش نبوده و برای کامکوات که کم*رشد است، رشد سریعی دارد.


کاشت

در کشت باغی، نهال*های کامکوات روی نارنج سه برگ می*توانند با فواصل 5/2 تا 5/3 متر از هم کشت شوند. ممکن است در روش کشت پرچینی حتی

فاصلۀ آن*ها به 5/1 متر کاهش یابد. در کشت گلدانی، بایستی پاکوتاه شوند و اجازه داده نشود که گلدان برای آن محدود شود. لازم به ذکر است که در

کشت گلدانی تغذیۀ کافی و نیز آبیاری دقیق نیاز بوده تا از کمبود و پس*آبیدگی[14] آن*ها جلوگیری شود.

نکات ایمنی

استفاده از این میوه مانند دیگر مرکبات در زنان باردار، شیرده و کودکان و همچنین دیگر گروه‌های سنی آزاد است.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.