فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

محیط زیست > گیاهان- همشهری‌آنلاین:
محققان اعلام کردند گیاهان می توانند اطلاعاتی که در سیگنال‌های نوری نهفته است را به خاطر سپرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

به گزارش مهر، به گفته دانشمندان گیاهان به شیوه‌ای کاملا مشابه اعصاب بدن انسان اطلاعاتی درباره شدت و کیفیت نور را از برگی به برگ دیگر انتقال می‌دهند. این سیگنال‌های الکتروشیمیایی توسط سلول‌هایی حمل می شوند که می توان آنها را به سلولهای اعصاب گیاهی تشبیه کرد.

دانشمندان طی آزمایشی نشان دادند نوری که تنها به یکی از برگهای گیاهی تابانده شده منجر به واکنش نشان دادن تمامی برگهای گیاه خواهد شد. این نشان می دهد گیاهان می توانند اطلاعاتی که در نور نهفته است را به خاطر بسپارند.

محققان دانشگاه وارسا در لهستان با تاباندن نور به بخش انتهایی یک گیاه شاهد بروز تغییرات در بخشهایی بالایی آن بودند و در مقابل زمانی که تابش نور متوقف شد نیز تغییراتی در راستای آن در کل گیاه مشاهده شد.

در مطالعات پیشین دانشمندان نشان داده بودند سیگنالهای شیمیایی از میان کل گیاه عبور کنند تا به گیاه امکان دهند در برابر تغییرات از خود واکنش نشان داده و با محیط منطبق شوند.

اما مطالعه جدید نشان می دهد زمانی که نور واکنش شیمیایی را در یکی از برگهای گیاهی به وجود می‌آورد، زنجیره‌ای از واکنش‌ها را به دنبال داشته و با کمک سلول‌های ویژه ای این واکنش‌ها را به تمامی گیاه انتقال می‌دهد. دانشمندان این سیگنال‌های الکتریکی سلولها را که در تمامی برگ‌های گیاه وجود دارند اندازه گیری کرده و موفق به کشف سیستمی عصبی در گیاهان شدند.

آنچه بیش از همه باعث شگفتی دانشمندان شده است واکنش متغیر گیاهان نسبت به رنگ نوری است که به سوی آنها تابیده می‌شود. در واقع گیاهان با استفاده از اطلاعات نهفته در نور و به منظور مصون کردن خود در برابر بیماریها نوعی محاسبات نوری بیولوژیکی انجام می دهند.

آزمایشها نشان می‌دهند گیاهان در برابر نورهایی به رنگ قرمز، سپید و آبی واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند که این ویژگی می‌تواند در اثر استفاده از اطلاعات نهفته در نور برای ایجاد واکنش‌های شیمیایی به وجود بیاید. محققان برای بررسی این فرضیه با انجام آزمایشهای متعدد به مطالعه تاثیر نورهای مختلف بر روی میزان مصونیت گیاهان در برابر انواع بیماری ها پرداختند.

نتایج نشان دادند یک ساعت پرتو دهی گیاه و سپس آلوده کردن آن به نوعی ویروس یا باکتری باعث می شود گیاه به مدت یک روز در برابر آلودگی از خود مقاومت نشان دهد. اما زمانی که اول گیاه به ویروس آلوده شده و سپس در معرض نور قرار می‌گیرد نمی‌تواند مقاومت کافی را برای مقابله با بیماری از خود نشان دهد.

بر اساس گزارش بی بی سی، از این رو دانشمندان معتقدند گیاهان به گونه‌ای حافظه خاص مجهزند که می‌تواند نوعی سیستم ایمنی در برابر بیماری‌های مختلف از خود ایجاد کند و از قابلیت انطباق با شرایط نوری متفاوت نیز برخوردار است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.