فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  


نام علمی : pear decline




یكی از مهمترین بیماریهای گلابی، بیماری زوال گلابی (Pear decline) است كه در حقیقت نوعی ناسازگاری تحریكی است. یعنی عامل بیماری كه مایكوپلاسما است توسط پسیل گلابی به درختان انتقال می‌یابد و از طریق آوندهای آبكش، به طرف محل پیوند، پایین می‌آید. اگر پایه حساس باشد، آوندهای آبكش درست در زیر محل پیوند از بین رفته و بر روی تنه حلقه‌ای ایجاد می‌شود كه به مرور ریشه‌ها دچار گرسنگی شده و سپس رشد تاج كاهش یافته و درخت پژمرده شده و از بین می‌رود.  به استثنای پایه‌های P. betulaefolia كه كاملاً‌ مقاوم است تقریباً‌ تمامی پایه‌های بذری به آن حساسند.آتشك: عامل آن Erwinia amylovora است و خطرناكترین و مهمترین بیماری گلابی است. تابستانهای خشك از شیوع آن جلوگیری می‌كند. پایه‌های  P. ussuriensis، P. calleryana  و در گلابی معمولی P. communis  (دورگ حاصل از دو رقم Old home *‌ Farmingdale ) و برخی از دانهالهای P. betulaefolia  مقاوم هستند.


عامل آن فیتوپلاسما است وناقل آن پسیل گلابی می باشد. علائم به دو صورت است :

زوال تدریجی،زوال سریع

كنترل:

برای معالجه درختان از تتراسایكلین به میزان100گرم در لیتر استفاده كرده اند وبه درخت4تا8 لیترازآن راتزریق كرده اند و علائم محو شده است. زمان تزریق بعداز برداشت میوه می باشد.
بیماری زوال گلابی
بیماری زوال گلابی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.