فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

نام علمی : Epicometis hirta Poda



این آفت اولین بار توسط افشار در سال 1316 گزارش گردید. این آفت به گل و گاهی برگ درختان جنگلی و باغی از جمله اكاسیا، توسكا، ولیك، سیب جنگلی، صنوبر، اقاقیا، نسترن،گوجه و انار حمله می كند. خسارت آفت توسط حشرات بالغ ایجاد می شود. لاروها خسارت چندانی ندارند.

شكل شناسی : حشره بالغ به رنگ سیاه مات با كرك های متراكم زرد روشن پوشیده شده است. بالپوش ها دارای نقاط سفید كوچكی است . روی پیش گرده یك خط برجسته وجود دارد.

زیست شناسی : زمستانگذرانی این آفت به صورت حشره كامل داخل خاك و یا لانه های شفیرگی در عمق تا 20 سانتی متری خاك طی می شود. اگر هوا در پاییز و زمستان گرم شود حشرات بالغ از خاك خارج می شوند. در اوایل بهار با مساعد شدن هوا حشرات بالغ بتدریج ظاهر شده و از گل درختان تغذیه می كنند.


بعد از چند روز تغذیه حشرات بالغ جفتگیری و حشره ماده تا 20 تخم داخل خاك می گذارد. دره انكوباسیون تخم دوهفته طول كشیده و لارو دارای سه سن می باشد. لارو ها از مواد آلی پوسیده خاك و حتی ریشه گیاهان علفی تغذیه می كنند.

لاروها سپس لانه ای شفیرگی در خاك تشكیل داده و درون آن شفیره می شوند. دوره شفیرگی یك هفته طول كشیده و سپس حشرات بالغ ظاهر می گردند. این آفت دارای یك نسل در سال است.
سوسك گلخوار بور
سوسك گلخوار بور
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.