فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

سوسك برگخوار چلیپائیان یا سوسك منداب :

نام علمی :
Entomoscelis adonidis Pall


این سوسك در تمام مناطق ایران به خصوص شمال كشور دیده می شود امروزه با كشت وسیع كلزا این سوسك یكی از مهمترین افات این محصول محسوب می شود.

خسارت : لارو این آفت از برگ گیاهان خانواده چلیپائیان به خصوص شلغم و ترب تغذیه كرده و تنها رگبرگ ها را باقی می گذارد.

شكل شناسی : حشره بالغ سوسكی به طول 10-8 میلی متر، ای- قرمز، پیش گرده پهن و دارای یك نوار عرضی تیره، شاخك 11 بندی و سطح زیرین بدن حشره سیاه است. بالپوش ها هر یك دارای دو نوار سیاه رنگ است كه یكی در كناره بیرونی و دیگری در كنار بالپوش دیگر قرار دارد. پنجه پا چهار بندی است.


لارو آفت كارابی فرم دارای سه جفت پای سینه ای، دراز ، به طول 12-10 میلی متر، سر لارو سیاه رنگ و پشت آن خاكستری تیره ئو زیر شكم زرد است. در سطح پشتی بدن زگیل هایی دیده می شود.

زیست شناسی : زمستانگذرانی آفت به صورت تخم در خاك می باشد. در بهار با مساعد شدن هوا لارو ها از خاك خارج شده و از پارانشیم برگ تغذیه می كنند. لارو پس از تغذیه و رشد كامل و سه بار پوست اندازی در خاك شفیره می شود. این حشره در سال دارای یك نسل است.
سوسك منداب
سوسك منداب
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.