فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نام علمی : Grapevine downy mildew

عامل بیماری شبه قارچ Plasmopara viticola از خانواده Pronosporacea است كه میسلیوم بدون دیواره عرضی تولید می‌كند. پاتوژن زمستان را به صورت اُاُسپور در داخل برگهای مرده وگاهی در میوه وشاخه می‌گذراند. برگهای آلوده نیز با حفظ میسلیوم‌های قارچ از نظر زمستان گذرانی حائز اهمیت هستند.

بیماری معمولاً بروی برگها، جوانه‌ها، خوشه‌های نارس و یا تقریباً رسیده ظاهر می‌گردند. دراثر حمله قارچ به برگها ابتدا نقاط روشن و غیرمشخص كه حالت روغنی دارند ظاهر می‌شوند. سپس بافتهای برگ به تدریج مرده و نكروزه می‌شوند.

شاخه‌های اصلی نیز ممكن است مرده یا قهوه‌ای شوند جوانه‌های جوانی كه آلوده می‌شوند كوتاه مانده اما قطورتر از جوانه‌های نرمال به نظر میرسند. در شرایط مرطوب شاخه‌ها و برگهای آلوده بوسیله‌ی پوشش سفیدرنگ كه اسپورانجیوفر قارچ است، پوشیده می‌شوند. آلودگی خوشه‌ها اگر در اول فصل باشد میوه‌های جوان بخصوص حبه‌های داخلی خوشه از اندام بار قارچ پوشیده می‌شوند كه باعث چروكیدگی، چرمی شدن و تغییررنگ میوه‌ها می‌گردند.

كنترل:

توصیه‌ها: نوبت اول سمپاشی قبل از گلدهی و تكرار آن هر 10- 7 روز بر اساس نیاز انجام شود. هرس سبز در كاهش بیماری موثر است. 3- مانب wp 80 % و 2.5- 2 درهزار 1- كاپتان wp 50 % و 3 درهزار 2- زینب wp 80 % و 3-2.5 درهزار

سفیدك داخلی(كركی، كاذب) مو
سفیدك داخلی(كركی، كاذب) مو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.