فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

طبقه‎بندی سموم:این گروه از سموم در طیف وسیعی بر علیه آفات و حشرات موذی ، مورد استفاده قرار گرفته است . از مهمترین سمومی که در این گروه قرار دارد می‎توان به سموم ذیل اشاره نمود : ددت , دیلدرین , BHC, دیکوفول , آلدرین , کلردان , هپتاکلر و اندوسولفان . از مهمترین خصوصیات این سموم می‎شود به پایداری طولانی آنها در محیط و طیف وسیع حشره‎کشی آنها اشاره نمود.
طبقه‎بندی سموم
طبقه‎بندی سموم
سموم را بر اساس منشأ و مواد شیمیایی موجود می‎توان به گروه های زیر طبقه بندی نمود :

چهار گروه اصلی سموم

طبقه‎بندی سموم - سموم کلرهطبقه‎بندی سموم - سموم کلره

۱) سموم کلره (Organochlorine compounds)

این گروه در طبقه‎بندی سموم در طیف وسیعی بر علیه آفات و حشرات موذی ، مورد استفاده قرار گرفته است . از مهمترین سمومی که در این گروه قرار دارد می‎توان به سموم ذیل اشاره نمود : ددت , دیلدرین ,  BHC, دیکوفول , آلدرین , کلردان , هپتاکلر و اندوسولفان . از مهمترین خصوصیات این سموم می‎شود به پایداری طولانی آنها در محیط و طیف وسیع حشره‎کشی آنها اشاره نمود.


۲) سموم فسفره (Organophosphate insecticides)

حشره کش های فسفره مصنوعی ، مولکول های آلی حاوی فسفر می‎باشند . همزمان با جنگ جهانی دوّم این گروه از سموم بعنوان گازهای جنگی توسط آلمانی‎ها سنتز شدند و سپس به خاصیت حشره‎کشی آنها پی برده شد . تا کنون بیش از ۱۰۰ ترکیب از این سموم به بازار آمده است و از راه های مختلف بر روی حشرات اثر می‎گذارند .

از مهمترین سموم در این گروه می‎توان به مالاتیون , پاراتیون , دیازینون , سیستوکس , متاسیستوکس , تمفوس , کلروپیروفوس متیل , پیریمیفوس متیل , فنتیون و فنیتروتیون اشاره نمود . خاصیت ابقایی این سموم در مقایسه با سموم کلره کمتر می‎باشد .


۳) کاربامات‎ها (Carbamates)

این گروه از سموم از نظر مکانیسم عمل بر روی حشرات شبیه سموم فسفره هستند . از مهمترین سمومی که در این گروه قرار دارند می‎توان کارباریل , پروپوکسور , فورادان آلدیکارپ را نام برد.


۴) سموم پایروتروئید (Pyrethroid insecticides)

این گروه از سموم نسل جدیدی از حشره‎کش ها را بوجود آورده است . منشاء این گروه از سموم از گل پیرتر بوده است که مبدأ آن ایران می‎باشد . از نظر ساختمان شیمیایی , استر یک اسید و الکل می‎باشند . در دهه ۱۹۵۰ این گروه بصورت مصنوعی سنتز شدند . اوّلین گروه از این سموم که به بازار عرضه شدند در مقابل نور سریعاً تجزیه می‎شدند . متعاقباً بر روی فرمول شیمیایی آنها کارهای فراوانی انجام پذیرفت و سمومی به بازار عرضه گردید که خاصیت ابقائی بیشتری در طبیعت داشتند .

هم اکنون بیشترین استفاده را در کنترل حشرات خانگی و آفات کشاورزی به خود اختصاص داده‎اند . مهمترین پایروتروئیدها عبارتند از : آلترین , بیوآلترین , رزمترین , بیورزمترین , پرمترین , سایفلوترین , دلتامترین , سایپرمترین ,  لمبداسیهالوترین و فنترین. هم‎اکنون سموم فوق را در کنترل ناقلین مالاریا به صورت های سمپاشی ابقایی داخل منازل , سمپاشی فضایی و استفاده از پشه‎بندهای آغشته به سموم ، به کار می‎برند .


سموم جدید

علاوه بر چهار گروه اصلی که قبلاً توضیح داده شد , هم اکنون انواع و اقسام سموم از گروه های مختلف به بازار عرضه شده است که مکانیسم عمل آنها ممکن است با گروه های قبلی متفاوت باشد . ازجمله می‎توان به Biopesticides اشاره نمود که از سم حاصل از باکتری Bacillus thuringiensis بر علیه آفات استفاده می‎شود . گروه دیگری بنام های تنظیم کننده رشد حشرات (ICR's) به بازار عرضه شده است که مکانیسم عمل آنها بر روی حشرات همانند هورمون های جلداندازی و جوانی حشرات است . از مهمترین نمونه‎های این گروه می‎توان به متوپرن و دیفلوبنزورون اشاره نمود . ترکیبات جلب کننده حشرات , ترکیبات دورکننده حشرات , عقیم کننده‎های شیمیایی و فرمون‎های حشرات نیز جهت کنترل به بازار عرضه شده‎اند که تا کنون مقدمات انجام طرح های تحقیقاتی خود را پشت سر می‎گذارند .

مکانیسم عمل سموم بر روی حشرات (Mode of action of insecticides)

اکثر سموم ، که در چهار گروه اصلی توضیح داده شد بر روی سلول و سیستم عصبی اثر می‎گذارند . (Cytotoxic and neurotoxic) ، بطور کلی می‎توان گفت که سموم کلره و پایروتروئید از گروه Axonic هستند و بر روی کانال های یونی سیستم عصبی (K+ و Na+) اثر سوء داشته و باعث اختلالات در ورود و خروج این یون ها به داخل و خارج سیستم عصبی می‎شوند , سموم فسفره و کاربامات از گروهSynaptic بوده و بر روی آنزیم استیل کولین استراز ، اثر می‎گذارند . لازم به توضیح است که براساس اطلاعات جدید ، این قاعده کلی نبوده و ممکن است مکانیسم های اثر جدیدی نیز روی حشرات اعمال گردد .

طبقه‎بندی سموم - مکانیسم سموم روی حشراتطبقه‎بندی سموم - مکانیسم سموم روی حشرات


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.