فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

اثر نیكل (Ni) و منابع مختلف نیتروژن بر رشد و نمو و خصوصیات كمی و كیفی خیار در سیستم آبكشت (هایدروپونیك) :

نیكل (Ni) یكی از عناصر است كه در متابولیسم نتیروژن در گیاه نقش دارد.

به منظور بررسی تاثیر نیكل بر رشد و نمو و خصوصیات كمی و كیفی خیار تغذیه شده با مناقع مختلف نیتروژن (اوره و نیترات آمونیوم) و غلظت های مختلف نیكل )1 ، 0.5 ، 0 میلی گرم در لیتر) آزمایشی با طرح فاكتوریل در 4 تكرار و در دو رقم خیار به نام های سینا و ویكیما در تیر ماه 1383 در گلخانه آبكشت دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز انجام گردید.

غلظت نیتروژن كل در محلول غذایی 200 میلی گرم در لیتر از منابع مختلف نیتروژن بود. گیاهان به مدت 6 ماه نگهداری و هر هفته دوبار میوه ها برداشت و توزین شدند.

در آخر آزمایش دو بوته از هر واحد آزمایشی برداشت و تعداد برگ و میوه شمارش و همچنین مقدار فتوسنتز، غلظت نیتروژن كل، سطح برگ، وزن تر و خشك میوه ها اندازه گیری شد.

ویژگی های كیفی خیار از قبیل مواد جامد محلول، pH ، قابلیت هدایت الكتریكی (EC) آب میوه و رنگ میوه ها مورد بررسی قرار گرفت.

تاثیر سطوح مختلف نیكل بر عملكرد (بر حسب وزن تر میوه) در رقم ویكیما معنی دار بود ولی در رقم سینا معنی دار نشد. حداكثر عملكرد در رقم ویكیما در غلظت 0.5 میلیگرم در لیتر نیكل با منبع اوره، 1.45 كیلوگرم و با منبع نیترات آمونیوم، 1.53 كیلوگرم در بوته بود.

مقدار وزن خشك در رقم ویكیما تغذیه شده با اوره و نیكل 0.5 میلی گرم در لیتر 16.5% بیشتر از تیمار بدون نیكل بود، با اینحال در همین رقم در تغذیه نیترات آمونیومی مقدار ماده خشك با افزایش نیكل كاهش یافت.

غلظت نیكل برگ با افزایش غلظت نیكل در محلول غذایی به طور معنی داری افزایش یافت و حداكثر غلظت نیكل در گیاهان تغذیه شده با نیترات آمونیوم و سطح نیكل 1 میلی گرم در لیتر بدست آمد.

غلظت نیكل در رقم سینا كمتر، ولی در رقم ویكیما تجمع نیكل بیشتر بود. تاثیر تیمارها بر رنگ میوه در رقم ویكیما معنی دار شد و گیاهان تغذیه شده با اوره و نیكل 0.5 میلی گرم در لیتر پررنگ تر بودند. در رقم سینا نوع كود نیتروژنه بر EC آب میوه تاثیر معنی داری داشت.

افزایش غلظت نیكل با 0.5 میلی گرم در لیتر در محلول غذایی حاوی اوره به عنوان منبع نیتروژن در بعضی ارقام مثل ویكیما تاثیر مثبت روی عملكرد خیار داشته ولی در بعضی ارقام مثل سینا نه تنها تاثیر مثبت نداشته بلكه باعث كاهش رشد می گردد .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.