فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

پروپوكسور   :  Propoxur

این با سامی تجارتی مختلفی نظیر سانساید، بلاتانكس، آندن، رودن، سندرون، بایگون، آرپوركارپ، پروپیون و پیلارگان توسط شركتهای مختلف تولید و به بازار عرضه شده است.


این سم را شركتهای بایر، پیلار و موبای ساخته و به بازار عرضه كرده‌اند. فرمول مولكولی سم C11H15NO3 و جرم مولكولی آن 209.25 دلتن می‌باشد.

این سم خاصیت تماسی دارد ولی وقتی در خاك بكار می‌رود خاصیت سیستمیك نشان می‌دهد. این سم سریع التأثیر با دوام است.

فرم خالص آن به شكل بلورهای سفید و بی‌رنگ، با نقطه ذوب 87ـ84 درجه سانتیگراد است كه در موقع جوشیدن تجزیه می‌شود. فشار بخار آن 2ـ10*1.3 میلی‌بار در دمای 120 درجه سانتیگراد است.

در شرایط عادی انبار پایدار بوده ولی در محیطهای قلیایی شدید هیدرولیز می‌شود. در ظروف فلزی خوردگی ایجاد نمی‌كند.

میزان حلالیت آن در آب 20 درجه سانتیگراد دو گرم در لیتر ولی در اكثر حلالهای آلی مانند الكل، استن، كلروفرم به میزان قابل توجهی حل می‌باشد. LD 50 آن برای موش صحرایی از طریق دهانی 104ـ95 و از راه پوست 1000ـ800 میلی‌گرم بر كیلوگرم وزن بدن است.

این سم در بهداشت عمدتاً برای كنترل پشه‌ها، مگسها و عنكبوتها بكار می‌رود. در كشاورزی برای كنترل زنجركها و شته‌های گیاهان زراعی و زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار مصرف آن 1.5 تا 2.5 كیلوگرم در هكتار است.

این سم روی زنبور عسل به شدت تلفات ایجاد می‌نماید از اینرو نباید در موقع گلدهی گیاهان از آن استفاده شود. بایگون به صورت امولسیون غلیظ، گرانول، پودر وتابل، گرد و آئروزول به بازار عرضه شده است. %  0.02= mg/kg ADI وزن محصول می‌باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.