فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

هپتنوفوس :  Heptenophos

این سم با اسامی تجارتی هوستاكوتیك و رادگادان در بازار یافت می‌شود.


این تركیب دارای فرمول مولكولی: C9H12ClO4P بوده و در سال 1970 توسط شركت هوخست ساخته و به بازار عرضه شد. فرم خالص آن روغنی شكل و به رنگ قهوه‌ای روشن است. نقطه جوش آن در 0.03 میلی‌بار 91ـ90 درجه سانتیگراد و در دمای 20 درجه سانتیگراد فشار بخار آن 4ـ10*6.5 میلی‌بار می‌باشد.

در انبار ثبات بسیار خوبی دارد ولی در محیطهای قلیایی و اسیدی هیدرولیز می‌شود. در آب 23 درجه سانتیگراد 2.5 گرم در لیتر حل می‌گردد ولی در اكثر حلالهای آلی به خولی حل می‌شود.

هیتنوفوس حشره‌كش سیستمیك است كه روی طیف وسیعی از حشرات مكنده به ویژه شته مؤثر می‌باشد. این سم دارای اثر ضربه‌ای شدید بوده و در سطوح سمپاشی شده دوام كمی دارد و وقتی وارد بافتهای گیاهی می‌شود سریعاً در قسمتهای مختلف گیاه پخش می‌گردد.

دوام آن در روی گیاه كم است. در بازار به صورت امولسیون 50 درصد بوده و به نسبت یك در هزار برای كنترل شته‌های جالیز، تریپس و غیره توصیه می‌باشد.

LD 50 آن برای موش صحرایی از طریق دهان 138ـ109 میلی‌گرم بر كیلوگرم وزن بدن و از طریق پوست 2236 میلی‌گرم بر كیلوگرم است. با اكثر حشره‌كشها و قارچكشها سازگاری دارد. برای زنبور عسل به شدت سمی است.

تجزیه و متابولیسم: پس از جذب توسط گیاه و گذشت 5ـ1 روز هیچگونه اثر بیولوژیكی از آن دیده نمی‌شود. این سم وقتی به موش خورانده شود در مدت 6 روز 90 درصد از طریق ادرارا و 6 درصد نیز از طریق مدفوع دفع می‌شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.