فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

منوكروتوفوس   :  Monocrotophos

منوكروتوفوس با اسامی تجارتی آزودرین، بیلبران، آپاردین، پیلدرین و نواكرون توسط شركتها عرضه شده است.


این سم فرمول مولكولی C7H­14NO5P ، توسط شركتهای مختلفی نظیر سیباگایگی، شل، آی.پی.آی، كنوگارد و پیلار فرموله و به بازار عرضه شده است. فرم خالص آن كریستالهای بی‌رنگ و تكنیكال آن قهوه‌ای رنگ می‌باشد.

نقطه ذوب آن 55ـ53 درجه سانتیگراد و فشار بخار 5ـ10*9 میلی‌بار در دمای 20 درجه سانتیگراد است.

منوكروتوفوس یك تركیب فسفره سیستمیك است كه روی طیف وسیعی از حشرات مؤثر می‌باشد. این تركیب دارای دو ایزومر است كه ایزومر آلفای  آن مهمترین شكل آن می‌باشد. فرم تجارتی نوواكرون فرم سیس می‌باشد.

این سم در برابر نور خورشید ثبات كافی دارد. در آب به تدریج هیدرولیز شده و نیمه عمر آن دو روز است در محیطهای قلیایی با شدت بیشتری هیدرولیز می‌گردد. LD 50 آن برای موش صحرایی از طریق دهانی 150 میلی‌گرم بر كیلوگرم است.

این تركیب به صورت امولسیونهای 60، 57.5، 40 و 24 درصد و گرانول 5 درصد به بازار عرضه شده است و در ایران فقط امولسیون 40 درصد آن یافت می‌شود. این سم برای كنترل آفات سبزیجات، برنج، ذرت، چغندرقند، پنبه، توتون، سیب‌زمینی و درختان میوه توصیه می‌گردد و روی لارو پروانه‌ها، ساقه خوارها، مینوزهای برگی مؤثر است.

دز مصرفی آن 2.5 لیتر از فرم تجارتی در هكتار است. پایداری سم در روی گیاه 14ـ 7 روز و دوره كارنس آن 3 هفته می‌باشد.

این سم تلفات شدیدی روی زنبور عسل و پرندگان ایجاد می‌نماید. روی ظروف آهنی و برنجی خوردگی ایجاد می‌كند.

تجزیه و متابولیسم: در گیاهان تركیبات تولید می‌شود كه متعاقباً به تركیبات ازتی و متیلاسیون شده تبدیل می‌شود. در پستانداران پس از 24 ساعت 65 درصد آن از طریق ادرار دفع می‌گردد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.