فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

پسیلیوم موسیلوئید   PSYLLIUM  MUCSILOID  :

اشكال دارویی : پودر در بسته های 70 گرمی و ساشه 7 گرمی


 موارد مصرف :

پوسته پسلیوم در درمان یبوستهای مزمن ، برای پیشگیری از یبوست در بیمارانی كه در حین اجابت مزاج نباید تحت فشار باشند مانند بیماران با زخم برش فرج  فهموروئید ترومبوزه دردناك ،‌شقاق با آبسه پرینه ای ،‌فتق دیافراگم ، تنگی آنوركتال و دررفع یبوست ناشی از كولون تحریك پذیر مصرف می شود .

اجزاء فرآورده :

پسلیوم از دانه گیاه اسفرزه Plantago psyllium تهیه شده است .

مواد موثره :

موسیلاژ

آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :

اثر درمانی پسیلیوم بواسطه تورم موسیلاژ موجود در پوسته دانه آن ظاهر می گردد موسیلاژ احتمالا از طریق جذب آب باعث حجم و رطوبت مدفوع شده و این افزایش حجم موجب تحریك روده بزرگ و افزایش حركات دودی و كوتاه شدن زمان عبور مواد از روده و افزایش دفعات دفع می گردد .

تداخل دارویی :

پوسته پسیلیوم باعث كاهش جذب برخی از مواد معدنی ( نظیر كلسیم ، منیزیم ، مس وروی ) ویتامین B12  ، گلیكوزیدهای قلبی و مشتقات كومارینی می گردد .

مصرف همزمان پسیلیوم با نمكهای لیتیم موجب كاهش غلظت پلاسمایی لیتیم و وقفه جذب آنها از مجرای گوارشی می شود.

پوسته پسیلیوم ممكن است موجب كاهش سرعت و میزان جذب كاربامازپین شود.

 

مقدارمصرف :

3-1 بار در هر بار در یك تا دو ساشه را در یك لیوان آب ریخته مصرف نمائید .

موارد احتیاط :

ملین ها در خردسالان ( تا سن 6 سال ) به جز با دستور پزشك نباید مصرف شوند از آنجا كه این كودكان قادر به توضیح علائم بیماری خود نیستند تشخیص دقیق بیماری بر مصرف این داروها ارجحیت دارد به این طریق می توان از عواقب بیماری مانند آپاندیسیت یا بروز عوارض جانبی شدید تر جلوگیری كرد .

عوارض جانبی :

مصرف مقادیر زیاد پوسته پسیلیوم باعث انسداد روده و مری ( معمولا بدلیل مصرف كم مایعات ) می گردد . همچنین واكنشهای آلرژیك با مصرف دارو گزارش شده است . در شروع درمان ممكن است موقتا سنگینی و نفخ در بیماران ایجاد گردد كه با ادامه درمان برطرف می شود .

نكات قابل توصیه  :

1- مصرف حداقل 8-6 لیوان آب در روز برای كمك به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از كاهش آب بدن بیمار ضروری است . این امر به دلیل خروج حجم زیادی از آب با مدفوع اهمیت دارد .

2-مصرف طولانی مدت این داروها كه به صورت عادت در آمده باشد ممكن است باعث وابسته شدن كار روده ها به این داروها شود .

3-داروهای ملین را نباید بیشتر از یك هفته ( مگر با دستور پزشك ) یا در موارد غیر ضروری ( مانند عدم اجابت مزاج طی یك یا دو روز ) مصرف نمود .

4-از مصرف داروهای ملین تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها خودداری شود

5-داروهای حجیم كننده مدفوع حاوی مقادیر قابل توجهی قند و یا سدیم هستند این موضوع دربیماران مبتلا به دیابت و افرادی كه محدودیت مصرف سدیم دارند اهمیت دارد .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.