فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

موسیلیوم   :  MUSYLIUM

اشكال دارویی : ساشه 10 گرمی


موارد مصرف :

پوسته پسیلیوم در درمان یبوست های مزمن ، برای پیشگیری از یبوست بیمارانی كه در حین اجابت مزاج نباید تحت فشار باشند مانند بیماران با زخم برش فرج . هموروئید ترومبوزه دردناك ، شقاق یا آبسه پرینه ای ، دبافراگم ،‌تنگی آنوركتال و در رفع یبوست ناشی از كولون تحریك پذیر مصرف می شود .

اجزاء فرآورده :

موسیلیوم از پوسته دانه گیاه اسفرزه Plantago   Psyllium به میزان 3/4 گرم در هر ساعت تهیه شده است

مواد موثره :

موسیلاژ

آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :

اثر درمانی پوسته پسیلیوم به واسطه تورم موسیلاژ موجود در آن ظاهر می گردد . موسیلاژ احتمالا از طریق جذب آب باعث افزایش حجم و رطوبت مدفوع شده و این افزایش حجم وجب تحریك روده بزرگ و افزایش حركات دودی و كوتاه شدن زمان عبور مواد از روده و افزایش دفعات دفع می گردد .

تداخل دارویی :

پوسته پسیلیوم باعث كاهش جذب برهی از مواد معدنی نظیر كلسیم ، منیزیم ، مس و روی و ویتامین B12 ،‌گلیكوزیدهای قلبی و مشتقات كومارینی می گردد.

مصرف همزمان پوسته پسیلیوم با نمكهای لیتیم موجب كاهش غلظت پلاسمایی لیتیم و وقفه جذب آنها از مجرای گوارشی می شود .

پوسته پسیلیوم ممكن است موحب كاهش سرعت  و میزان جذب كاربامازپین شود .

مقدارمصرف :

3-1 بار در روز هر بار یك تا دو ساشه را در یك لیوان آب ریخته و مصرف شود .

موارد احتیاط :

ملین ها در خردسالان تا سن 6 سال به جز با دستور پزشك نباید مصرف شوند از آنجا كه این كودكان قادر به توضیح علائم خود نیستند تشخیص دقیق بیماری بر مصرف این داروها ارجحیت دارد . به این طریق می توان از عواقب بیماری مانند آپاندیسیت یا بروز عوارض جانبی شدید تر جلوگیری كرد

عوارض جانبی :

مصرف مقادیر زیاد پوسته پسیلیوم باعث انسداد روده و مری معمولا به دلیل مصرف كم مایعات می گردد همچنین واكنشهای آلرژیك با مصرف دارو گزارش شده است در شروع درمان ممكن است موقتا سنگینی و نفخ در بیماران ایجاد شود كه با ادامه درمان برطرف می گردد .

 موارد منع مصرف :

این فرآورده در آپاندیسیت ویا نشانه های آن ، خونریزی ركتوم با علت نامشخص ،‌ نارسایی روده ،‌دیابت و رد صورت وجود اشكال در بلع نباید مصرف شود.

 نكات قابل توصیه  :

1- مصرف حداقل 8-6 لیوان آب در روز برای كمك به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از كاهش آب بدن بیمار ضروری است . این امر به دلیل خروج حجم زیادی از آب با مدفوع اهمیت دارد .

2-مصرف طولانی مدت این داروها كه به صورت عادت در آمده باشد ممكن است باعث وابسته شدن كار روده ها به این داروها شود .

3-داروهای ملین را نباید بیشتر از یك هفته ( مگر با دستور پزشك ) یا در موارد غیر ضروری ( مانند عدم اجابت مزاج طی یك یا دو روز ) مصرف نمود .

4-از مصرف داروهای ملین تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها خودداری شود

5-داروهای حجیم كننده مدفوع حاوی مقادیر قابل توجهی قند و یا سدیم هستند این موضوع دربیماران مبتلا به دیابت و افرادی كه محدودیت مصرف سدیم دارند اهمیت دارد .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.