فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

ویروئید موزائیک نهفته هلو ( Peach latent mosaic viroid ):

این ویروئید از آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا، نواحی مدیترانه ای و استرالیا گزارش شده است.


علائم:

علائم در برگها بندرت ایجاد می شود و لی گاهی بکه های نا منظم، موزائیک زرد و در موارد شدید نقوش سفید رنگی بیشتر نواحی برگ را می پوشاند.

اولین علائم دو سال پس از آلودگی ظاهر می شود که تاخیر در ایجاد شاخه و برگ، گل دهی و رسیدن میوه بدشکلی و بی رنگی میوه ها همرا با ایجاد ترک خوردگی و برآمدگیهای سخت روی آنها، نکروز جوا نه ها، ایجاد خطوط صورتی بر روی گلبرگها در هوای گرم و پیر  شدن سریع در خت از علایم دیگر بیماری هستند.

 

مبزبانهای طبیعی این ویروئید عیارتند از: هلو، گیلاس، آلو، زردآلو، آلوی ژاپنی و بادام

ویروئید موزائیک نهفته هلو با درصد پایینی بوسیله شته سبز هلو منتقل می شود، اما قابل انتقال با دانه گرده و کنه ها نمی باشد. همچنین بوسیله پیوند و روشهای مکانیکی منتقل می شود.

کنترل:

مهمترین روش کنترل حذف ویروئید از طریق قرار دادن مواد گیاهی آلوده در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 35 تا 45 روز به همرا پیوند نوک شاخه است.

و ضدعفونی ابزار هرس با هیپوکلریت سدیم مناسب است.






ویروئید موزائیک نهفته هلو
ویروئید موزائیک نهفته هلو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.