فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

ویروئید استرالیای مو  :

خانواده: Pospiviroidae

جنس: Apscaviroid

گونه: Australian Grapevine viroid

اندازه: دارای 369 نوكلئوتید

این ویروئید اولین بار توسط رضائیان و همكاران در سال 1988 از انگورهای كه علاوه بر این ویروئید، آلوده به 1 GYSVd - ، GYSVd- 2 ، CEVd- g و HSVd- g بودند. این ویروئید بر اساس ویژگیهای اكتروفورزی خود وتوانایی همانندسازی در خیار و گوجه فرنگی و همچنین عدم هیبرید شدن با شناساگرهای هركدام از چار ویروئید فوق از این ویروئیدها جدا شد. این ویروئید مشتمل بر 369 نوكلئوتید است و توالی آن به چندین ناحیه تقسیم شده كه هر كدام تشابه توالی بالایی با قسمتهایی از ویروئیدهای  1 GYSVd- ، GYSVd- 2 ، CEVd- g ، HSVd- g و PSTVd دارد. پیشنهاد شده كه این ویروئید در نتیجه نوتركیبی ویروئیدهای فوق بوجود آمده است.

4-1: مقایسه این ویروئید با ویروئیدهای دیگر

همانطور كه گفته شد این ویروئید نوتركیبی از ویروئیدهای مختلف است كه گاهی شباهت این ویرویئد به ویروئیدهای دیگر در بعضی از نقاط نزدیك به 100 درصد است. شباهت این ویروئید به ویروئید لكه زرد مو حدود 49 درصد می باشد.

 4-2: علائم بیماری

دراثراین بیماری ابتدا لکه های زرد رنگ از حاشیه برگها شروع میشوند و به سمت داخل گسترش می یابند و پس از مدتی این لکه ها نکروتیک شده و برگ خشک می شود یا ریزش می کند. خوشه های آلوده نیز به طور کامل خشک می شوند و ریزش میکنند در نتیجه کاهش محصول را به دنبال دارد.

ساختمانها ثانویه ویروئید

ساختمانهای ثانویه این ویروئید دارای 3 ناحیه می باشد (شكل 16) كه عبارتند از:

1.      ناحیه مركزی حفظ شده ( Central conserved region: CCR )

2.      ناحیه بیماری زا ( Pathogenic region: P )

3.     ناحیه حفظ شده انتهایی ( Terminal conserved region: TCR )




ویروئید استرالیای مو
ویروئید استرالیای مو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.