فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

شانکر دیپلودیایی   :

عامل بیماری : قارچ Botryosphaeria stevensii


گونه ای از Doplodia گاهی با شانکر هایی شبیه شانکرهای پوسیدگی سیاه سیب و نیز با سر خشکیدگی درختان سیب و گلابی مشاهده می شود . این قارچ از انگلیس ، مجارستان ،‌نیوزلند و در کالیفرنیا ،‌میشیگان و ارگون گزارش شده است .

عامل بیماری   مترادف آن Physalospora mutila و شکل غیر جنسی آن Diplodia mutila نام دارد . پریتس های دروغی و پیکنید های قارچ جداگانه و یا با هم در یک استروما روی شاخه های خشکیده تشکیل می شوند .

پریتس های دروغی به پهنای یک میلی متر روی پوست اندام های آلوده مستقرند .

آسکوسپورها به ابعاد 16-12×40-30 میکرون ، بی رنگ ، صاف ، تک سلولی ،تخم مرغی شکل بوده و دیواره آن ضخیم است . پیکنید ها سیاه رنگ ،‌تقریبا کروی ،‌منفرد ، متفرق و زیر پوستی تا برآمده هستند . کنیدیها به ابعاد 16-10× 27-20 میکرون ، یک سلولی ،استوانه و شفافند که بعدا قهوه ای می شوند ،دیواره آن ها ضخیم ،‌صاف و زجاجی است .

قارچ در دمای 35-5 درجه روی محیط کشت آرد یولاف آگار یا سیب زمینی – دکستروزآگار به سهولت رشد می کند و دمای بهینه برای رشد آن 25 درجه سانتی گراد است . میسیلیوم های این قارچ سفید تا خاکستری و پر مانند است . بعضی جدایه های این قارچ در محیط کشت رنگ دانه قرمز تشکیل می دهند .

پیکنید ها در محیط کشت کمتر تشکیل می شوند ولی چنانچه محیط کشت زیر نور مستمر فلورسنت قرار بگیرد و یا قارچ روی لایه سلولزی مستقر در سطح محیط کشت ، رشد داده شوند ‌،تشکیل پکنید افزایش می یابد .

بیماری زایی جدایه های قارچ از راه مایه زنی به میوه و شاخه سیب تعیین می شود . جدایه های بیماری زا در طول 7 تا 14 روز بعد از مایه زنی روی میوه سیب لکه های بزرگ و پوسیدگی زیاد به وجود می آورند اما در شاخه های درخت درباغ درمدت 6 هفته شانکرهای تخم مرغی شکل ایجاد می کنند .

در مورد چرخه زندگی و اپیدمولوژی این بیماری اطلاعات زیادی در دست نیست . در این مورد احتمالا به پوسیدگی سیاه و یا پوسیدگی سفید شبیه است .

برای میارزه با این بیماری لازم است شاخه های آلوده را برید و منهدم کرد .


شانکر دیپلودیایی
شانکر دیپلودیایی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.