فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

زنگ امریکایی زالزالک :

عامل بیماری : قارچ Gymnosporangium globosum

عامل مولد زنگ امریکایی زالزالک    است که در شرق امریکای شمالی به برگ سیب ، گلابی و زالزالک و سایر گونه های گل سرخیان حمله می کند . این زنگ به ندرت میوه این گیاهان را آلوده می کند و در مقایسه با زنگ ارسی سیب کم اهمیت تر است .

بعضی ارقام سیب (مانند مکین تاش و کورتلند) که مقاوم به عامل زنگ ارسی سیب هستند ( G.virginianae )نسبت به این بیماری حساسند . مطالعات نشان می دهد چرخه زندگی عامل زنگ امریکایی زالزالک و اپیدمولوژی آن شبیه زنگ ارسی سیب است اما مورفولوژی عامل این دو بیماری با هم متفاوت است .

اسیدیومها به ابعاد 2-0.5 * 4-1 میلیمتر ،دوکی –استوانه ای نوک تیز وبه رنگ سفید یا قهوهای هستند و ازپهلو به طور نا منظم پاره می شوندو محتویات قهوه ای روشن دارند .لبه اسیدیومهای این زنگ برخلاف اسیدیوم های G.juniperi-virginianae برگشته نیست.

اسیدیوسپور هابه قطر 23-15 میکرون ،تقریبا کروی یا تخم مرغی ،پهن و اغلب زاویه دار هستند. و 9-7 سوراخ دارند.

یاخته های پریدیومی (20*63 میکرون) نوری شکلند و به گونه های ظریف شیار های موجدار دارند و در هوای مرطوب ایستاده قرار دارند.عامل این بیماری روی ارس و سلیر گونه های جنس ارسا ( Juniperus sp . )گال های کروی به قطر 5-2 سانت به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز و سطح زبر به وجود می اورند .

شاخه ای تلیومی از قسمت ها برجسته وگوه ای شکل خارج می شوندو به رنگ قهوه ای و زبانه ای شکل هستند و ارتفاع آن ها بین 12-3میلیمتر است . تلیوسپور ها به ابعاد 48-38*21-16 میکرون ، به رنگ قهوه ای و تخم مرغی شکلند و هر سلول آن در مجاورت بند خود دو سوراخ دارد.

پهنای پایک یکنواخت است . گالهای 5-3سال تلیوسپور تولید می کنند درصوریت که گال های مربوط به زنگ ارسی سیب فقط یک سال تلیوسپور تولید می کنند

مبارزه :

با سمپاشی و استفاده از قارچکش ها از جمله دی تیو کارباماتها و ترکیبات بازدارنده بیوسنتز ارگسترول یم توان با آن مبارزه کرد و باغداران به طور سنتی از مرحله صورتی شده نوک غنچهها تا 30روز بعد از ریزش گلبرگ ها درختان سیب را سمپاشی می کنند .




زنگ امریکایی زالزالک
زنگ امریکایی زالزالک
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.