فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

روشهای کنترل علفهای هرز باغات میوه :

آناناس: علفهای هرز تک لپه ای باغ آناناس شامل پنجه مرغی ، اویارسلام ارغوانی و دولپه ای شامل درونیش و..... می باشد .

کنترل معمولأ دستی و در درختان 8-10ساله می توان روش مکانیکی را به کار برد که 3تا4 شخم سالانه و علفکشها پارکوات 3کیلو گرم در هکتار به صورت پس جوانه زنی و دیورین 7.6 کیلو گرم در هکتار تا 9.8کیلو گرم در هکتار به صورت پس جوانه زنی موثر است

نارگیل : 3تا 4 شخم در سال با تراکتور کافی است علفکشها پارکوات 3 کیلو گرم در هکتار پس جوانه زنی و دیورین 7.6تا 9.8پیش جوانه زنی .لایه ای از کود سبز یا برگ خشک رشد علفهای هرز را در نخلستانها ی جوان کاهش می دهد.

انبه: معمولأ کنترل دستی در درختان 8 تا 10 ساله روشهای مکانیکی وابسته به فضای بین درختان علفکش هم پارکوات و دیورین

موز: در مرحله اولیه رشد بسیار حساس است به علت ریشه های سطحی از ماشینهای سنگین باید اجتناب کرد علفکشهای مورد استفاده دیورین3 کیلو گرم در هکتار  و پارکوات  7.6 تا 9.8 کیلو گرم در هکتار.

انگور: کنترل رایج با بیل در باغهای جوان چون ریشه ها سطحی هستند و نیز استفاده از مالچ علفکش سیمازین ، اترازین ، دیورین ، دالاپون و پارکوات یا گلایفوزیت به صورت پس از جوانه زنی

خربزه درختی: کنترل معمولأ دستی چون ریشه ها سطحی است و نیز استفاده از مالچ و علفکش فلورکلر یا آلاکلر به صورت پس از جوانه زنی.

مرکبات : در باغهای جوان روش دستی چون ریشه ها سطحی هستند ودر باغهای پیر شخم زدن.علفکشها نیز بسیار موفق بودن در باغهای مرکبات مثال اسپری برومیکال + دیورین 2 کیلو گرم در هکتار و هرنورون 5.1 و دیورین 5.2 کیلو گرم در هکتار و نیز روشهای ارگانیک بسیار مناسب هستند .

سیب : کنترل با روش دستی شیمیایی و مالچ با پلی اتیلن سیاه علفکش دیورین 5 کیلو گرم در هکتار به صورت پیش جوانه زنی یا دالاپون 8 کیلو گرم در هکتار به صورت پس جوانه زنی .

هلو: پوشش با کود سبز یا کاشتن محصولاتی در فصل بارانی و شخم زمستانه و مالچ بسیار موثر هستندعلفکش سیمازین 5  کیلو گرم در هکتار و اترازین 4تا5 کیلو گرم در هکتار برای کنترل علفهای هرز بسیار موثر هستند.

گلابی: وجین دستی به کار می رود ولی علفکشها اثر بهتر ی دارند برای کنترل فوسامین 20تا30 لیتر در هکتار و نیز گرماکسون + انصار بسیار موثر هستند .

توت فرنگی: علفهای هرز تاثیر بسار زیادی بر محدودیت تو لید دارند مالچ یک روش بسیار موتر است. کنترل شیمیایی با گراماکسون  برای کنترل علفهای هرزی مثل اویار سلام و پنجه مرغی . DCPA+سیمازین برا ی متوقف کردن 80 تا 90 درصد جمعیت علفها.          

تمشک : معمولأ کنترل دستی با بیل اما علفکشه هم مورد استفاده قرار می گیرند مثل پارکوات در فصل خوا و نیز سیمازین برای کنترل تقریبأ کل علفهای هرز .

زغال اخته : مالچ و کج بیل برای کنترل روش شیمیایی تربیکال 2 لیتر در هکتار و سیمازین 5 و دیورین 3 کیلو گرم در هکتار برای کنترل کل گونه های علفهای هرز .

زردالو : کنترل با گاو آهن و نیروی موتور و کنترل شیکیایی با سیمازین و دیورین .

آلو : با بیل اما کنترل شیمیای نتیجه بهتری  می دهد اسپری سیمازین به صورت پس جوانه زنی و اترازین و دیورین بسیار موثر هستند .

گیلاس: شخم و کج بیل کنترل شیمیایی سیمازین 1یا گراماکسون 4 کیلو گرم در هکتار موثر هستند ، مالچ با پلاستیک سیاه نیز بسیار موثر است .

گردو :

نمی توان از روش خاصی پیروی کرد گرچه سفارش می کنند دیورین 2 لیتر در ایکر برای خاکهای سبک و نیز 4 لیتر در ایکر برا ی خاکهای سنگین به صورت پیش جوانه زنی برای کنترل همه گونه ها ی علفهای هرز نهالستان برای یکسال ، گلایفوزیت یا پارکوات 3 کیلو گرم در هکتار برا ی کنترل علفهای هرز بسیار خوب است

انار: بیشتر کنترل دستی و شخم عمیق و نیمه عمیق علفکشها هم شامل سیمازین + ترباتران یا سیمازین + اورازالین هر کدام 2 کیلو گرم در هکتار بسیار موثر هستند .

نخل خرما: شخم زدن در تمام طول سال و نیز ماچ نیز موثر است هم برای کنترل علفهای هرز هم برای حفظ رطوبت .

تمبر هندی: با روش دستی و ماشینی ، که لازمه آن حداقل دو شخم سالانه است .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.