فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

تاثیر عناصر مختلف بر یونجه و علائم كمبود آنها :

ازت (N) :به طور كلی یونجه نیاز به ازت خود را از طریق رابطه همزیستی با باكتریهای تثبیت كننده ازت به دست می آورد
استفاده بیش از حد كودهای ازته باعث كاهش عملكرد و افت كیفیت می گردد . در صورت كمبود این عنصر برگها كوچك و نازك و سبز روشن شده و ریشه ها نازك می شوند .

 فسفر (P) :

این عنصر باعث گسترش سیستم ریشه ای گیاه شده و عملكرد را افزایش می دهد . در اثر استفاده از كودهای فسفره مقاومت گیاه نستب به آفات و بیماریها بیشتر می گردد . در صورتیكه گیاه دچار كمبود فسفر شود برگها به رنگ سبز تیره و یا بنفسش درآمده و از نوك شروع به خشك شدن می كند . همچنین گره زایی متوقف شده و احتمال سرمازدگی در گیاه زیاد می شود .

پتاسیم (K) :

حساس ترین عنصر برای یونجه محسوب می شود و باعث افزایش عملكرد می گردد . در صورت كمبود ، ابتدا لكه های سفیدرنگی در حاشیه برگ ظاهر می شود و در نهایت زمینه اصلی برگ زرد و سپس قهوه ای می گردد و حاشیه برگها به صورت شكسته و نامنظم در می آید .

 مولیبدن (Mo) :

این عنصر در ساختمان آنزیمهای گیاه نقش داشته و به گره زایی كمك می كند . كمبود آن به علت دخالت در واكنشهای احیاء نیترات باعث بروز كمبود ازت می شود . و از علائم دیگر كمبود این عنصر این است كه برگها باریك و رنگ پریده شده و شكل برگها از حالت طبیعی حالت می شود . همچنین كم رشدی از سایر عواقب دیگر كمبود این عنصر است .

بر (B) :

این عنصر در جوانه زدن گرده و در انتقال آب در گیاه نقش مهمی ایفاء می كند . در صورت كمبود ، میان گره ها كوتاه شدن و گیاه به صورت رزت در می آید . همچنین سیستم ریشه ای ضعیف شده و رشد متوقف می شود

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.