فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

روشی جدید برای مقابله با مگس میوه :

باغداران جنوب اروپا دهه ها است که با مگس میوه مدیترانه، یکی از مخرب ترین آفت درختان در جهان، در حال مقابله اند.
 نبردی که تاکنون با شکست آنها همراه بوده است. این حشره درون میوه و سبزیجات تخم می گذارد. حشره ماده می تواند تا 800 نوزاد در یک فصل تولید کند. لارو یا کرم ها از پالپ میوه تغذیه می کنند و با ایجاد تونل درون آن، سبب نرم شدن میوه می گردند.

کشاورزان کرواسی و بوسنی و هرزگوین از دهه 1940 با کمک سموم حشره کش نبرد با این آفت را آغاز کردند. اما با گسترش بازار صادراتی در اتحادیه اروپا، استفاده از آفتکشها محدود گشت. در سال 2007، کرواسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک خواست تا از روشی جایگزین، یعنی فن استفاده از حشره عقیم (SIT) استفاده کند.

این روش مستلزم عقیم سازی نرها در محیط پرورشی به کمک تابش اشعه اشعه است. میلیونها حشره نر عقیم از تخم در می آیند و در منطقة آلوده رها میشوند. پس از جفتگیری آنها با حشرات ماده، در طبیعت هیچ نوزادی متولد نمیشود و جمعیت حشره به تدریج رو به کاهش می نهد.

اجرای این شیوه، به ویژه در منطقه مرزی این دو کشور موثر است و سبب کاهش مهاجرت این حشره از خارج به آن میگردد.

دره نرتوا 80 درصد نارنگی صادراتی کلمانتین کرواسی را تولید میکند. 30 درصد این باغات آلوده به این حشره هستند.

«مرزهای ملی برای این آفت بی معنا است.» این حشره که اندکی کوچکتر از مگس خانگی است، از آفریقا نشآت گرفته و در حال حاضر آفتی جهانی است که در باغات 85 کشور گرمسیر و نیمه گرمسیر یافت میشود. روش عقیم سازی در کنار دیگر روشهای کنترل آفات، تآثیرات خوبی در شیلی، مکزیک و آمریکا داشته و حتی سبب نابودی کامل این حشره گشته است.

مناطق جنوب آرژانتین، پرو و بخشهایی از گواتمالا نیز پس از استفاده از روش مذکور، عاری از این حشره اعلام شده اند. این روش سبب کاهش چشمگیر مصرف سموم نباتی و افزایش کیفیت میوه ها میشود.

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.