فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند :

بهترین روش مبارزه رعایت تناوب زراعی است

رعایت تناوب زراعی 3 تا 5 ساله با گیاهان غیرمیزبانی چون یونجه، شبدر، سیب زمینی و سورگوم، بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند است.

به گزارش خبرگزاری كشاورزی ایران (ایانا) براساس بررسیهای انجام شده توسط پژوهشگران نماتدها جانوران ریزمیكروسكوپی كرمی شكلی هستند كه با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند و وجود آنها از روی علائم خسارت ایجاد شده بر ریشه قابل تشخیص است.

نماتد كیستی چغندرقند دارای نام علمی Heterodera schachtil بوده كه علاوه بر چغندرقند به چغندر علوفه ای، لبویی، اسفناج، شلغم و كلم نیز آسیب می رساند و از مناطقی چون خراسان، اصفهان، فارس، آذربایجان و كرمانشاه گزارش شده است.
نماتد چغندرقند باعث كاهش محصول به میزان 25 تا 50 درصد و یا بیشتر بخصوص در آب و هوای گرم و در گیاهانی كه دیركشت شدند، شده است.

اولین نشانه های آلودگی در اوایل فصل تابستان و در هنگام تابش آفتاب به صورت پژمردگی برگهای بوته چغندرقند بروز می كند و در هنگام شب و در هوای خنك برگها مجددا حالت عادی و شادابی خود را باز می یابند. همچنین تولید بیش از حد ریشه های رشته ای شكل با كمی تورم و با زخم هایی در ناحیه نفوذ نماتد از علائم دیگر این بیماری است.

در اثر تغذیه نماتد از شیره گیاهی، ریشه های چغندرقند كوچك و ضعیف می شود و میزان درصد قند آن كاهش پیدا می كند، تغییر رنگ ریشه ها از سمت انتهایی به رنگ قهوه ای و سیاه از دیگر نشانه های این بیماری است.
گیاهان آلوده به نماتد دارای تغییر شكل در ظاهر می شوند و ارزش بازارپسندی خود را از دست می دهند.

رعایت تناوب زراعی 3 تا 5 ساله، جلوگیری از ورود حیوانات به مزرعه، عدم استفاده از فاضلاب كارخانجات قند جهت آبیاری و ضدعفونی وسایل كشاورزی و ماشین آلات با گاز متیل بروماید از مهمترین روشهای كنترل نماتد است.

همچنین بهترین سموم نماتدكش دی كلرو پروپن و دی كلرو پروپان، متام سدیم، رازومت و تیمیك توصیه شده است.



بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند
بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.