فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نماتد ساقه برنج  :

نام علمی :  Ditylenchus angustus

مناطق اتتشار

بنگلادش- برمه- هندوستان- جمهوری مالاگازی- مالزی- فیلیپین- تایلند و جمهوری متحده عربی

علائم خسارت

این نماتد پارازیت خارجی گیاه برنج بوده و از برگ های شاداب و غلاف برگ ها و جوانه های در حال رشد و خوشه های در حال تشکیل تغذیه می کند.

در برگ ها و غلاف برگ های مورد حمله لکه های زرد و یا سفید پراکنده ایجاد می شود و حاشیه برگ ها می پیچند. علائم کلی خسارت بنام بیماری اوفرا (Ufra disease) مشهور است. نماتد ها در سطوح داخلی غلاف برگ ها و در سنبلچه های باز نشده جمع می شوند.

سنبلچه های آلوده ممكن است اصلاً باز نشوند و در صورت باز شدن نیز چروكیده شده و بر خلاف بیماری سر سفید برگ برنج دانه های كاملاً پوك تولید می كنند.

علائم خسارت یك هفته پس از حمله نماتد در فاصله ۱۵- ۱۰ روز قبل تا موقع گل كردن گیاه ظاهر می گردد. در غلاف خوشه ها و در محل های نیش نماتد لكه های قهوه ای رنگ به چشم می خورد. مناسبترین حرارت برای رشد و نمو این نماتد ۳۰- ۲۸ روز درجه سانتی گراد است.

دوره زندگی

این نماتد منحصراً از ارقام كاشته شده برنج و برنج های وحشی در تمام مراحل زشد گیاه تغذیه می كند. آب و رطوبت زیاد در انتشار و رشد آن ضرورت دارد. این نماتد پس از برداشت محصول درون كلشها و یا در پنجه های ثانوی برنج به زندگی ادامه می دهد.

این نماتد در مراحل قبل از بلوغ بطور خمیده و به صورت توده پشمی داخل كلش ها و یا در سطح خاك باقی مانده و به مجرد غرقاب نمودن مزارع فعالیت خود را شروع می كند.

گیاهچه های برنج در خزانه ها توسط نماتد هایی كه در مزرعه باقی مانده و با جریان آب انتقال می یابند آلوده میشوند. در مزارع برنج نشا شده و بدین وسیله بیماری اشاعه می یابد.



نماتد ساقه برنج
نماتد ساقه برنج
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.