فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

ویروس موزاییک زرد گندم:

نام علمی :  Wheat Yellow MosaicVirus 

این ویروس به نام ویروس موزاییک نوار دوکی گندم هم معروف است و جزء ویروس‎های خاکزاد گندم محسوب می‎شود.

نشانه‎های بیماری تا حدودی شبیه بیماری موزاییک خاکزاد گندم است. نشانه‎های بیماری بیش‎تر روی برگ‎های پایینی در اوایل بهار مشهود است. در صورت بالا رفتن دما علایم بیماری پنهان می‎گردد.

علایم
نشانه‎های بیماری به صورت رگه‎های زرد- سبز رنگ در اوایل بهار ظاهرمی‎شود.
نوارهای ایجاد شده روی برگ، منقطع و باریک بوده و به صورت دوک در می‎آیند. وقتی دمای هوا پایین باشد، نوارها روی برگ‎های پرچم هم امتداد می‎یابند و مناطق رنگ پریده به هم پیوسته و نکروز ایجاد می‎کنند.
نوارهای مایل به قرمز در نوک برگ ایجاد و به مرور نکروز می‎شوند.  درگیاهان آلوده پنجه‎زنی ضعیف بوده و کوتولگی دیده می‎شود.

تولید خوشه و دانه کاهش می‎یابد اما وزن دانه‎ها تغییری نمی‎کند

عامل بیماری

پیکره‎های ویروس به شكل میله‎ای بوده و به طور معمول 15 تا 18 نانومتر قطر و 200 تا 2000 نانومتر طول دارد. پارتیکل‎های نخ مانند نسبتا غیر عادی و بیش‎تر به طور خوشه‎ای شكل هستند. پارتیکل ویروس اغلب در سلول‎های اپیدرمی و پارانشیم برگ‎های آلوده – كه نامتراکم است- دیده می‎شود؛ در نتیجه جداسازی مشکل است.

ناقل

این ویروس از طریق قارچ Polymyxa graminis به داخل ریشه گندم وارد می‎شود.

چرخه بیماری
ویروس در غیاب گندم در خاک به سر می‎برد و ظاهراً قادر است مدت زیادی همراه قارچ ناقل در خاک به سر ببرد. در پاییز این ویروس از طریق قارچ به ریشه گیاه وارد می‎شود.

آلودگی‎های پاییزه خطرناک است، ولی آلودگی‎های بهاره چندان مهم نیستد. بیماری، تحت شرایط خنک بهار بیش‎تر قابل شناسایی و در شرایط گرم بهار کم‎تر مشهود است.

کنترل
تأخیر در کشت پاییز، بیماری را تا حد قابل توجهی كاهش می‎دهد‎. تناوب کشت باعث محدود کردن وقوع بیماری می‎گردد. استفاده از کود نیتروژن‎دار و کود حیوانی تا حدودی باعث کاهش بیماری می‎گردد. همچنین در حساسیت ارقام گندم نسبت به این بیماری تنوع زیادی وجود دارد.




ویروس موزاییک زرد گندم
ویروس موزاییک زرد گندم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.