فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بیماری انبونک یا خیارک آلو :

عامل بیماری : Taphrina  pruni

منشا بیماری انبونک آلو دقیقا مشخص نشده است.عامل این بیماری تا سال 1893 در دنیا نا مشخص بود.

این بیماری انتشار جهانی داشته و در ایران اولین بار در سال1325 توسط اسفندیاری از اردبیل گزارش شده است.

هم اکنون علاوه بر اردبیل از مناطق ارومیه،شمیران،قزوین،طالقان گزارش شده است.خسارت این بیماری در نواحی پر باران و خنک شدید تر است.

علائم بیماری:

اولین علائم بیماری به صورت جوش سفید رنگی در روی میوه ظاهر می شود و هم زمان با رشد میوه گسترش پیدا می کند،تمامی سطح میوه را می پوشاند.هسته ی میوه ی جوان رشدش متوقف شده،قهوه ای،چروکیده،و پوک می گردد.طول میوه ی آلوده گاهی به بیش از 10 برابرطول میوه ی سالم می رسد و گوشت داخل آن اسفنجی می گردد.میوه ی آلوده غالبا بد شکل،خمیده،به رنگ قرمز و سپس خاکستری مخملی در می آید.

سر شاخه های آلوده اغلب طویل،پیچیده،کج و معوج می شوند. برگها هم پیچیده و بد شکل شده ولی پیچیدگی برگها زیاد محسوس نیست.

مشخصات میسلیوم قارچ مانند عامل بیماری پیچیدگی برگ هلو می باشد.آسکها استوانه ای چماقی شکل به اندازه ی

5-17   میکرون هستند.هر آسک معمولا محتوی 8 آسکوسپور گرد یا بیضوی شکل به اندازه ی

4-7   3-6  میکرون می باشد.

کنترل:

جمع آوری میوه های آلوده همراه با قطع و سوزاندن شاخه های بیمار،یکی از راههای موثر برای پیشگیری این بیماری است.سمپاشی درختان با استفاده از ترکیبات مسی نظیر ترکیب بردو( 100-4-8) و کوپراویت 10 در 1000 در زمستان کمی قبل از متورم شدن جوانه ها توصیه می شود




بیماری انبونک یا خیارک آلو
بیماری انبونک یا خیارک آلو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.