فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

لکه چشمی برگ سویا :

عامل بیماری : Cercospora sojina Hara


لکه چشمی برگ (لکه چشم قورباغه ای برگ)، که گاهی لکه برگی سرکوسپورایی نامیده می شود در مناطق گرمتر درطول مدت هوای گرم و مرطوب بسیارشایع است

علائم: اساسا یک بیماری برگی است  اما غلاف و ساقه و بذر نیز ممکن است آلوده شود. لکه ها بصورت لکه های گردتا زاویه دارند که قطر آنها از کمتر از 1mm تا 5mm متغییر است.

آنها بصورت لکه های تیره و آبسوخته با مرکزی شفافتر یا بدون آن شروع و به لکه های قهوه ای محصور در حاشیه باریک و قهوه ای مایل به قرمز تیره تبدیل می شوند.

با پیر شدن لکه ها، قسمت مرکزی به رنگ خاکستری تا قهوه ای روشن در می آید. در سطح تحتانی برگ ها لکه ها تیره ترندو در موقع اسپورزایی دارای مراکز خاکستری روشن تا خاکستری تیره هستند؛ این لکه ها حاوی دستجاتی از کنیدیوفرها و یک حاشیه باریکبه رنگ قهوه ای قرمزفام اند.

آلودگی های ساقه اواخر فصل ظاهر می شوند و نسبت به آلودگی های برگی شیوع کمتری دارندو نامشخص ترند. طول این لکه ها دو تا چهار برابر عرض آنهاست.

لکه های روی غلاف گرد تا کشیده، نسبتاَ فرورفته، قهوه ای قرمزفام هستند.
کنترل:

ارقام مقاوم- بذر مرغوب و عاری از عامل بیماریزا-تناوب 2 ساله- ضدعفونی بذر با قارچکش- از بین بردن بقایای گیاهی با شخم






لکه چشمی برگ سویا
لکه چشمی برگ سویا
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.