فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

آفت کش های سازگار با محیط زیست دارای مواد معدنی،طبیعی و گیاهی بوده و آزمایشات متعدد در گلخانه ها و مزارع کارآیی خود را در کنترل آفات بر روی محصولات گوناگون (سبزی، صیفی، میوه، گیاهان زینتی و...)به اثبات رسیده اند.
آفت کش های سازگار با محیط زیست
آفت کش های سازگار با محیط زیست

آفت کش های سازگار با محیط زیست (   :( BIORGANIC PESTICIDES

آفتکشهای حاوی مواد معدنی ، طبیعی و گیاهی بوده و در آزمایشات متعدد در گلخانه ها و مزارع کارآیی خود را در کنترل آفات بر روی محصولات گوناگون (سبزی، صیفی، میوه، گیاهان زینتی و...) به اثبات رسیده است.

ویژگی های سموم ارگانیک:

- برای انسان و سایر جانداران بی زیان بوده و باعث آلودگی محیط زیست و محصولات کشاورزی نمی شود.

- اکثرا بصورت انتخابی عمل کرده و موجب صدمه به حشرات مفید و دشمنان طبیعی آفات نمی گردد.

- دوره کارنس ندارند.

- از نظر اقتصادی مصرف سموم اورگانیک کاملا مقرون بصرفه است.  

 

بیوژل

(ژل حشره کش و کنه کش حاوی عصاره های فراوری شده گیاهی) 

مواد تشکلیل دهنده: صابون های غلیظ روغن های گیاهی ، عصاره اکالیپتوس و نعنا ،صمغ های گیاهی، مواد غلظت دهنده و پخش کننده

مواد کاربردی: 1- مبارزه با آفات: طبقآزمایشات انجام شده ، محلول پاشی با بیو‍ژل(پالیزین) با دز 2 در هزار موجب نابودی بسیاری از آفات مکنده از قبیل  گونه های مختلف شته و کنه های زیان آور (در مراحل پوره و بالغ) و پوره های زنجرک ها مگس سفید و شپشک ها  بر روی گروه وسعی از محصولات کشاورزی(سبزی .صیفی .میوه . غلات و گیاهان زینتی) در گلخانه ها و مزارع می گردد.

لازم به ذکر است که این محصول بر تخم حشرات و کنه ها اثر قابل ملاحظه ای ندارد. 2- شستشوی گیاهان و درختان: تحقیقات انجام گرفته در بوستان ها و فضای سبز شهرها نشان داده است که این ماده با دز 2/0 در هزار قادر است، بدون آلودگی محیط زیست و صدمه به  گیاهان برای شستشوی درختان و زدودن قشر چربی، دوده و گرد و خاک از سطح برگ ها مورد استفاده قرار بگیرد بطوریکه تا 15 روز پس از شستشو اولیه نیاز به شستشو مجدد نخواهد بود.

امتیازات:  برای انسان و سایر پستانداران عملا غیر رسمی بوده و باعث آلودگی محیط زیست نمیشود و بر خلاف سموم رایج شیمیایی  پس از نابودی افات از خود هیچگونه اثر سمی بر گیاهان محلول پاشی شده بجای نمی گذارد. 

مشخصات:

 شکل ظاهری :ژل غلیظ برنگ سبز و با بوی مطبوع عصاره های  گیاهی

قابلت انحلال در آب: بیوژل در آب سرد به کندی حل می شود. توصیه می شود برای انحلال بهتر و یکنواختی غلظت ابتدا مقدار مورد نیاز بیوژل در مقدار کمی آب گرم به خوبی حل شده و سپس با آب با دمای محیط به حجم مورد نظر رسانیده شود.

تهیه محلول: - روش حل کردن در آب : پالیزین بدلیل نوع بکار رفته در آن ، در آب سرد به کندی حل می شود . توصیه می شود برای انحلال بهتر و یکنواختی غلظت ، ابتدا مقدار مورد نیاز ژل در مقدار کمی آب به خوبی حل شده و سپس با آب با دمای محیط ، به حجم مورد نظر رسانیده شود.

 - غلظت مناسب : همانگونه که در بالا ذکر شده ، غلظت مناسب پالیزین برای از بین بردن آفات مکنده حداقل 2 در هزار است .استفاده از محلول یا غلظت بالاتر ضمن ازایش هزینه ، می تواند در مواردی که غلظت خیلی زیاد باشد باعث صدمه احتمالی به گیاهان شود . از سوی دیگر غلظت های پائین تر نیز موجب کاهش غیره منتظره تلفات آفات شوند.برای تهیه محلول با غلظت مناسب از جدول زیر استفاده کنید:

... بقیه در ادامه مطلب

 

حجم مخزن سم پاش

(بر حسب لیتر)                وزن ژل مورد نیازبرای تهیه   (بر حسب گرم)

            1                                  2

            4                                  8

            10                                 20

            20                                 40

            50                                 100

            100                               200

            200                               400

            500                               1000

چگونگی محلول پاشی

- روش صحیح پاشش محصول: پالیزین یک آفت کش تماسی است، این بدین معنی است که برای نابودی آفات مرود نظر ، محلول ژل باید به صورتی پاشیده شود که بدن آفت کاملا به محلول آغشته شود. بنابراین سرعت حرکت سم پاش و جهت و زاویه پاشش باید به صورتی تنظیم شوند که محلول ژل  مستقیما به نقاط تجمع آفات (پشت یا روی برگ ها ، سرشاخه ها و...) برخورد نموده و قشر نازکی از محلول بر اندام های گیاهی آلوده ایجاد شود.

- تنظیم سم پاش: در صورتی که از سم پاش های موتوری برار محلول پاشی استفاده میشود ، توصیه میگردد برای نتیجه گیری بهتر ، فشار سم پاش را روی حداقل و ترجیحا کمتر از kg/cm2 4 تنظیم نمائید.

-خصوصیات لانس سم پاش:

 هنگام سم پاشی از لانسی استفاده نمایید که پوشش یک نواخت و یکسانی را بر روی میزبان و هدف ایجاد نماید.استفاده از سر لانس های دو یا سه شاخه ، در صورت در دسترس بودن ، برای محلول پاشی پویا توصیه میگردد ، چون این گونه سر لانس ها پوشش بسیار یکنواخت و مناسبی را بر روی هدف ایجاد می کنند و کارائی آفت کش های تماسی را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

زمان محلول پاشی: آزمایش اولیه: توصیه می گردد همواره قبل از محلول پاشی کامل برای اولین بار ، ابتدا قستی از گیاه را بطور آزمایشی محلول پاشی نموده و پس از حداقل 24 ساعت در صورت مشاهده نشدن آسیب به گیاه ، محلول پاشی بقیه گباهان را انجام دهید.

-مناسب ترین زمان: مناسب ترین زمان برای محلول پاشی در هوای خنک و دور از نور و گرما آفتاب (صبح زود یا پس از غروب آفتاب)است. از محلول پاشی در زیر تابش مستقیمآفتاب جدا خوداری نمایید، چون ضمن اینکه تبخیر سریع محلول باعث کاهش اثر تلفات خواهد شد ، احتمال آسیب به گیاهان نیز وجود خواهد داشت.

- فواصل زمانی محلول پاشی: توصیه می گردد محلول پاشی با پالیزین ، با روش و غلظت ذکر شده ، حداقل برای سه نوبت و با فاصله زمانی دو و سه روز تا کنترل کامل جمعیت هدف تکرار گردد.

اختلاط با کودهای شیمیایی: پالیزین را می توان به منظور کنترل آفات توام با تغذیه گیاهان، با کودهای شیمیایی برگ اش مخلوط نمود. این عمل ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه ، باعث افزایش کارایی کود در اثر پوشش کاملتر برگ نیز خواهد شد.

نحوه اثر:

 ایجاد اختلال در سیستم تنفسی و آسیب به اسکلت خارجی حشره که موجب خروج مایعات حیاتی از بدن و مرگ سریع آن می گردد،بنابراین بر خلاف سموم شیمیایی، امکان بروز مقاومت در آفات در اثر تکرار محلول پاشی وجود ندارد و می توان به دفعات آن را تکرار کنیم.

نکات ایمنی سم شناسی: LD50   گوارشی این محصول بیش از10000 میلیمگرم بر کیلوگرم وزن بدن موش گزارش شده است و لذا برای انسان عملا غیر سمی است ولی با توجه به خاصیت چربی زدائی آن ، در هنگام  مصرف از دستکش ، ماسک و عینک ایمنی استفاده شود.   

گارلیکول (حشره کش حاوی عصاره فراوری شده سیر)

مواد تشکلیل دهنده: عصاره غراوری شده سیر، روغن های خوراکی و مواد غلظت دهنده و پخش کننده

مواد کاربردی:

 1- از بین برنده و دور کننده آفات مکبنده ماننده مگس سفید ، زنجرک ، سن ، تریپس،شپشک ، کنه های زیان آور در مراحل تخم،لارو،پوره وبالغ بر روی گروه وسیعی از محصولات کشاورزی در مزارع و گلخانه 2- حشره بالغ ،شفیر و تخم مگس مینوز نیز بوسیله گارلیکول(امولسیون حشره کش)به خوبی قابل کنترل است ، ولی لارو این آفت بدلیل قرا داشتن در داخل برگ ،نسبت به این محصول و سایر آفت کش های تماسی مصون است.

امتیازات: برای انسان و سایر پستانداران بی زیان بوده و باعث آلودگی محیط زیست نمیشودو بر خلاف سموم رایج شیمیایی، پس از نابودی آفات از خود هیچگونه اثر سمی بر روی گیاهان محلول پاش شده بجای نمی گذارد. مصرف آن از نظر اقتصادی کاملل مرقون بصرفه است.

مشخصات: شکل ظاهری: مایع غلیظ برنگ سبز وبا بوی سیر

قابلیت انحلال درآب: در غلظت توصیه شده ، امولسیون پایدار در آب تشکیل میشود

PH:7-7.5

تهیه امولسیون: غلظت مناسب: غلظت مناسب امولسیون حشره کش برای کنترل کنه ها (پوره و بالغ ) و حشرات با اسکلت خارجی نرم مانند زنجرک و مگس سفید (پوره و بالغ )در هر نوبت محلول پاشی حداقل 2در هزار و برای حشرات با پوست سخت محافظ (مانند شپشک های سپردار) ، شفیر حشراتی از قبیل مگس مینوز و تخم حشرات و کنه ها برای نوبت اول محلول پاشی حداکثر 5 در هزار است.

فواصل زمانی محلول پاشی: توصیه می گردد محلول پاشی با ذمش و غلظت های ذکر شده در این قسمت حداقل برای سه نوبت و با فواصل زمانی سه تا چهار روز تا کنترل کامل جمعیت هدف تکرار گردد. در صورت لزوم برار تهیه امولسیون با غلظت مناسب ، می توانید ار جدول زیر استفاده کنید:

حجم آب در مخزن سمپاش (بر حسب لیتر)

  وزن امولسیون موردنیاز برای تهیه محلول 2 در هزار (بر حسب گرم)

 وزن امولسیون مورد نیاز برای تهیه محلول 5 در هزار (بر حسب گرم)

          1        

                  2

                10

          4 

                  8

                20

          10

                 20

                50 

          20

                 40

                100

          50

                 100

                250

          100

                 200 

                500

          200

                 400

                1000

          500

                 1000

                2500

چگونگی محلول پاشی:

 روش صحیح پاشش محصول: پالیزین یک آفت کش تماسی است، این بدین معنی است که برای نابودی آفات مرود نظر ، محلول ژل باید به صورتی پاشیده شود که بدن آفت کاملا به محلول آغشته شود. بنابراین سرعت حرکت سم پاش و جهت و زاویه پاشش باید به صورتی تنظیم شوند که محلول ژل  مستقیما به نقاط تجمع آفات (پشت یا روی برگ ها ، سرشاخه ها و...) برخورد نموده و قشر نازکی از محلول بر اندام های گیاهی آلوده ایجاد شود.

تنظیم سم پاش: در صورتی که از سم پاش های موتوری برار محلول پاشی استفاده میشود ، توصیه میگردد برای نتیجه گیری بهتر ، فشار سم پاش را روی حداقل و ترجیحا کمتر از kg/cm2 4 تنظیم نمائید.

خصوصیات لانس سم پاش: هنگام سم پاشی از لانسی استفاده نمایید که پوشش یک نواخت و یکسانی را بر روی میزبان و هدف ایجاد نماید.استفاده از سر لانس های دو یا سه شاخه ، در صورت در دسترس بودن ، برای محلول پاشی پویا توصیه میگردد ، چون این گونه سر لانس ها پوشش بسیار یکنواخت و مناسبی را بر روی هدف ایجاد می کنند و کارائی آفت کش های تماسی را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

زمان محلول پاشی: آزمایش اولیه: توصیه می گردد همواره قبل از محلول پاشی کامل برای اولین بار ، ابتدا قستی از گیاه را بطور آزمایشی محلول پاشی نموده و پس از حداقل 24 ساعت در صورت مشاهده نشدن آسیب به گیاه ، محلول پاشی بقیه گباهان را انجام دهید.

مناسب ترین زمان:

 مناسب ترین زمان برای محلول پاشی در هوای خنک و دور از نور و گرما آفتاب (صبح زود یا پس از غروب آفتاب)است. از محلول پاشی در زیر تابش مستقیمآفتاب جدا خوداری نمایید، چون ضمن اینکه تبخیر سریع محلول باعث کاهش اثر تلفات خواهد شد ، احتمال آسیب به گیاهان نیز وجود خواهد داشت.

اختلاط با کود های شیمیایی: اختلاط این محصول با کود های شیمیایی بدلیل روغنی بودن و احتمال آسیب به گیاهان ،توصیه نمی گردد.

نحوه اثر: ایجاد اختلال در سیستم تنفسی و تخریب اسکلت خارجی حشره که موجب مرگ سریع آفت می گردد. بنابراین بر خلاف سموم شیمیایی، امکان بروز مقاومت در آفات در اثر تکرار محلول پاشی وجود ندارد و می توان به دفعات آن را تکرار کنیم

نکات ایمنی سم شناسی: اجزا بکار رفته در این محصول برای انسان عملا غیرسمی هستند ولی با توجه به روغنی بودن آن، توصیه میگردد در هنگام مصرف از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده شود.

 

کالیسان

 (قارچ کش اندام هوائی گیاهان)

مواد کاربردی: پیشگیری و در مان کننده بیماریهای سفیدک سطحی و سفیدک داخلی و برخی بیماریهای دیگر قارچی اندام هوائی گیاهان در مزارع و گلخانه ها

امتیازات: برای انسان و سایر پستانداران کم زیان بوده و باعث آلودگی محیط زیست نمیشودو بر خلاف سموم رایج شیمیایی، پس از نابودی آفات از خود هیچگونه اثر سمی بر روی گیاهان محلول پاش شده بجای نمی گذارد. مصرف آن از نظر اقتصادی کاملاً مقرون بصرفه است.

مشخصات: شکل ظاهری : پودر مرطوب به رنگ سبز

قابلیت انحلال در آب: با غلظت توصیه شده به راحتی در آب حل می شود

وزن مخصوص:1.1 گرم بر میلی لیتر

روش مصرف: این محصول یک قارچ کش تماسی است و برای مصرف باید به میزان 5 گرم در ایتر در آب حل شده و بوسیله سم پاش مستقیما به نقاط آفت زده گیاه پاشیده شود.

نحوه اثر:

 پیشگیری از تکثیر و نیز تخریب سلول های قارچی

مواد تشکلیل دهنده: نمک های پتاسیم ، صمغ های گیاهی و مواد پخش کننده

نکات ایمنی سم شناسی: با توجه به قایائیت ملایم این محصول ، توصیه میگردد در هنگام مصرف از دستکش لاستیکی و عینک ایمنی استفاده شود.

قارچ کش برای کنترل قارچهای خاکزی

مواد تشکلیل دهنده:

 گیاهان داروئی و ترکیبات معدنی

مواد کاربردی: پیشگیری و درمان کننده بیماری بوته میری( DAMPING OFF )بر روی نشإ و بوته های جوان ناشی از آسیب قارچهای خاکزی مانند گونه های مختلف فوزاریم ( Fusarium ssp . ) و پیتیوم ( Pythium ssp . ) و رایزوکتونیا ( Rhizoctonia ) بر روی گیاهچه ها و نیز گیاهان کامل در مراحل اولیه می گردد.

امتیازات:

 در ساخت این محصول از گیاهان داروئی بهره گرفته شده است و بنابراین بر خلاف قارچ کش های شیمیایی، برای انسان و سایر پستانداران بدون زیان بوده و باعث آلودگی محیط زیست و محصولات کشاورزی نمیشود.

مشخصات: شکل ظاهری : پودر قهوه ای با بوی مطبوع گیاهان داروئی

قابلیت انحلال در آب:در آب محلول نیست

نحوه مصرف: روش و میزان مصرف: برای نشإ و بوته های جوان بیمار، مقدار یک قاشق غذاخوری (10تا15 گرم) روی سطح خاک پای بوته پاشیده و با خاک مخلوط وسپس آبیاری سطحی انجام شود.نشانه های بهبود وضعیت گیاه معمولا پس از گذشت چند روز ظاهر می گردد. برای بوته های کامل در مراحل ابتدائی بیماری:2 تا 3 قاشق غذاخوری (30 تا 50 گرم ) به روش بالا استفاده  شود.

فواصل زمانی: در صورت نیاز پس از یک تا دو هفته و در صورت مشاهده علائم بهبودی به روش بالا تکرار شود.

مناسب ترین زمان: بهترین موقع برای بکار بردن قارچ ها کش خاکزی، در زمان جوان بودن گیاه و قرار داشتن در مرحله گباهچه و قبل از شروع بیماری (به عنوان پیشگیری کننده) و یا با ظهور اولین علائم (به عنوان در مان کننده) است.

گیاهان کامل با بیماری پیشرفته ، بندرت با این محصول یا سموم رایج قارچ کش قابل درمان هستند.

نحوه اثر:

 جلوگیری از تکثیر و تخریب سلول های قارچی

نکات ایمنی سم شناسی: در صورت حساسیت به غبار ، در هنگام مصرف این محصول از ماسک ضد گرد و غبار استفاده نمایید.

 

چسب حشره گیر/ورق جذب کننده حشرات

مصرف کننده گرامی: تله های‌ چسبنده ( Glue Traps ) از ابزارهای مهم در مد یریت تلفیقی آفات ( IPM ) می باشد . این تله ها با جذب و به دام انداختن حشرات ، به شناسائی و کنترل جمعیت آفات ،بدون آلوده نمودن محیط زیست کمک شایانی می کنند.

مواد تشکلیل دهنده: صمغ،موم وترکیبات روغنی

مواد کاربردی: شناسائی و شکارانبوه حشرات زیان آور مانند مگس سفید ، مگس مینوز، شته بالدار، تریپس، زنجرک،سفید بالک ها و...در گلخانه ها بوسیله به دام انداختن آنان بر روی کارت های‌مخصوص آغشته به چسب.  درو نگه داشتن و صید حشراتی که در مرحله لارو یا بالغ برای تغذیه یا تکمیل مراحل رشد خود از تنه درختان بالا یا پایین می روند از طریق قرار دادن نوار آغشته به چسب در مسیر تردد آنان .

امتیازات: بسیاری از آفات گلخانه ای را صید نموده و باعث کاهش مصرف سموم و افزایش  تولید محصولات کشاورزی سالم تر میگردد. مصرف آن بسیار آسان و ار نظر اقتصادی مرقون به صرفه است

مشخصات: چسب حشره کش: شکل ظاهری: چسب مایع غلیظ

ورق جذب کننده حشرات: ورق پلاستیکی از جنس پی وی سی برنگ زرد و آبی به  ابعاد20*10و35*20 سانتی متر








  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.