فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

مگس پیاز  :

نام علمی :  Hylemya antiqua meigen


این آفت در سال 1340 از خوزستان و همدان گزارش شده است و هم اکنون خسارت آن در بعضی از مناطق پیاز کاری کشور زیاد است.حشره کامل مگسی است که از نظر ظاهری مثل مگس خانگی بوده و اندازه آن نصف مگس معمولی و به طول 7-6 میلیمتر میباشد رنگ عمومی آن خاکستری متمایل به زرد است.

تخمهای حشره سفید رنگ و بشکل موز بوده که یک طرف آن پهن است و در سطح تخم 12 شیار در جهت طولی آن وجود دارد.لارو مگس سفید رنگ و بدون پا می باشد. شفیره برنگ قرمز متمایل به قهوه ای براق و شلجمی شکل است.

طرز خسارت:
این مگس فقط به پیاز و گاهی به سیر و تره فرنگی حمله می کند.لارو مگس در خاک به قسمت زیرزمینی پیاز نفوذ کرده و کانالهایی در ساقه و قسمتهای نرم گیاه نموده و در نتیجه گیاه ضعیف و برگها پژمرده، چروکیده و خمیده و آویزان می شود.

هر کرم قادر است 8-6 بوته را ازبین ببرد و از طرفی چون به صورت دسته جمعی هم زندگی می کنند تا 30 عدد لارو در یک پیاز نیز دیده شده است.مگس پیاز زمستان را بصورت شفیره در خاک می گذراند. در اردیبهشت ماه حشرات کامل ظاهر می شوند که در ایران 3-4 نسل دارد.
 

جهت مبارزه از سموم حشره کش استفاده می شودو طریقه دیگر شکار و از بین بردن حشرات کامل به روش طعمه گذاری است. مگس پیاز دشمنان طبیعی هم دارد. یک نوع قارچ که روی بالهای مگس رشد و باعث مرگ مگسها می شود.

از سموم حشره کش نفوذی مانند دیپترکس به نسبت 1/5 در کیلوگرم در هکتار و یا سوپراسید 40% به نسبت یک در هزار می توان استفاده کرد و بهترین موقع سمپاشی نیمه اول اردیبهشت ماه است.




مگس پیاز
مگس پیاز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.