فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

کاربوکسین : (carboxin)

قارچ‌كش سیستمیك از گروه اكساتین‌ها

فرمولاسیون:
1: یتاواكس Vitavax                % 75 WP            

تاریخ ثبت: 16/11/51

نحوه اثر: كاربوكسین با تأثیر بر روی آنزیم Succinate dehydrogenase تنفس سلولی قارچ‌های حساس را مختل می‌سازد. آنزیم مذکور بخشی از یک کمپلکس در زنجیره انتقال الکترون است که کمپلکس II یا کمپلکس Succinate dehydrogenase  گفته می‌شود؛ این کمپلکس الکترون را از فرم احیا شده فلاوین آدنین دی نوکلئوتید FAD به کوآنزیمQ انتقال می‌دهد.

موارد مصرف در ایران:
سیاهک آشکار گندم و جو، مرگ گیاهچه لوبیا ناشی از Rhizoctonia و مرگ گیاهچه پنبه

موارد مصرف در سایر كشورها:
کاربوکسین، رایج‌ترین قارچ‌كش برای کنترل سیاهک آشکار گندم و جو می‌باشد که جانشین ضدعفونی با آب‌گرم و حرارت آفتاب شده است. این قارچ‌كش در کنترل سیاهک پنهان و سیاهک برگی گندم نیز اثر لازم را دارد. کاربوکسین علاوه بر سیاهک‌ها روی بازیدیومیست‌های دیگر مثل Heterobasidium annosum و Rhizoctonia نیز مؤثر است. اما بر روی فوزاریوم، سپتوریوز و غیره تأثیر چندانی ندارد.

راهنمای مصرف:
•سیاهك آشكار گندم: ضدعفونی بذر به نسبت 2 در هزار.
•مرگ گیاهچه حبوبات ناشی از Rhizoctonia : ضدعفونی بذر به نسبت 2 در هزار.
•مرگ گیاهچه پنبه: ضدعفونی بذر به نسبت 6-4 در هزار.

احتیاط‌های لازم:
•از مصرف بذر‌های ضدعفونی شده جهت تغذیه اجتناب شود.

ملاحظات زیست محیطی:
•میزان سمیت ( LD50، LC50،EC50):  2864 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای پستانداران، 3302 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای پرندگان، 3/2 میلی‌گرم بر لیتر برای ماهی‌ها، 57 میلی‌گرم بر لیتر برای دافنیا و 181 میکروگرم بر وزن زنبور برای زنبور عسل.



کاربوکسین ( ویتاواکس )
کاربوکسین ( ویتاواکس )
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.