فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گیاه دارویی «ترخون» خاصیت ضد انعقاد خون دارد

براساس یافته‌های یك پژوهش، گیاه دارویی «ترخون» به عنوان عامل ضد انعقاد خون، رفع درد مفاصل، سكسكه و سردرد قابل استفاده است.
شهرام بهرامی و احمد احمدیان دانشجویان كارشناسی ارشد اصلاح نباتات با همكاری اتابك بازرگانیان، دكترای داروسازی و محمدعلی نجفی، عضو هیات علمی صنایع غذایی دانشگاه بابل در پژوهشی به شناسایی عامل فعالیت ضد انقعاد خونی در گیاه دارویی ترخون پرداخته‌اند.

گیاه ترخون كه 3/0 تا 5/1 متر ارتفاع دارد و برگ‌های آن بلند و باریك و سبز رنگ است از طریق ریشه تكثیر می‌شود.

این گیاه علفی می‌تواند جهت رفع درد مفاصل، سكسكه، و رفع سردرد می‌تواند به كار برده شود. برگ و سرشاخه‌های جوان و برگدار گیاه ترخون می‌تواند برای اشتهاآوری، تقویت معده، ضد كرم و درمان قاعدگی دردناك موثر باشد. ترخون حاوی استراگول، میتل كاویاكول، متوكسی كومارین و ... است. نتایج بررسی‌های انجام شده در این تحقیق نشان می‌دهد كه اگر عصاره برگ گیاه ترخون مورد مصرف خوكچه‌های هندی قرار بگیرد، موجب فعالیت ضد انعقاد خون می‌شود.



تحقیقات و آزمایشات این طرح كه با استخراج دو تركیب متوكسی كومارین و هیدروكسی آرتمیدین با بهره‌گیری از محلول آب اتانول انجام شده نشان می‌دهد: فرایند ضد انقعاد خون این گیاه مربوط به تركیب هیدروكسی آرتمیدین است.



گیاه دارویی ترخون خاصیت ضد انعقاد خون دارد
گیاه دارویی ترخون خاصیت ضد انعقاد خون دارد
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.