فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اسانس پونه می‌تواند جایگزین میكروب‌كش‌های شیمیایی شود

نتایج یك پژوهش نشان داد: باتوجه به رواج مقاومت دارویی ناشی از استفاده از مواد شیمیایی ضدمیكروب به نظر می‌رسد كه كشف قابلیت‌های روغن‌های فرار به عنوان جایگزین‌ سازی آنها با مواد شیمیایی امیدبخش باشد.
نتایج تحققات ایرج رسولی پژوهشگر دانشگاه شاهد، محمد باقر رضایی و كامكار جایمند پژوهشگران موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كه به بررسی “حساسیت میكروبی به روغن هزار پونه سنبله‌ای” پرداختند، می‌افزاید
در ادامه روغن فرار مؤثر در رقت‌های مختلف در برابر سوسپانسیونهای میكروبی قرار گرفتند تا MBC و MIC آنها تعیین شود. نتایج مطالعه تاثیر ضد میكروبی روغن فرار پونه سنبله‌ای نشان می‌دهد كه از نظر زمانی تاثیر ضد میكروبی اسانس كوتاهتر است. همچنین فعالیت ضد میكروبی روغن اسانسی پونه سنبله‌ای در رقتها و در برابرمیكروارگانیسم‌های مختلف متفاوت است.


نتایج بررسی‌ها در عدم رشد میكروبی و حداقل زمان لازم برای كشتن میكروارگانیسم‌ها نشان می‌دهد كه اندازه قطر هاله عدم رشد ارتباط چندانی با سینیتك میكروب كشی آن ندارد و ممكن است اسانس با ایجاد هاله بزرگ، مانند

آنچه كه در خصوص S.cerveisiac مشاهده می‌شود، زمان بیشتری نیز برای میكروب كشی لازم داشته باشد. بنابراین می‌توان استنباط كرد كه اندازه قطر هاله‌های عدم رشد دقیقا نمی‌تواند بیانگر MIC یا MBC باشد و برای تعیین میزان حساسیت هر میكروارگانیسم به هر ماده ضد میكروبی تعیین قطر هاله و MIC و MBC لازم است. نتایج این تحقیق می‌افزاید: اختلاف تأثیر، روغن‌های فرار بر عوامل بیماریزا نشان دهنده تركیبات شیمیایی موثر متفاوت و خواص آنها نسبت به یكدیگر و نسبت به عوامل بیماریزاست.

پژوهشگران خاطرنشان كرده‌اند: به نظرمی‌رسد بیشترین خاصیت ضدمیكروبی اسانس پونه سنبله‌ای مرهون تركیبات مونوترپنی مانند لیمونن باشد كه بیشترین درصد تركیب شیمیایی اسانس را نیز به خود اختصاص داده است


اسانس پونه جایگزین میكروب‌كش‌های شیمیایی
اسانس پونه جایگزین میكروب‌كش‌های شیمیایی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.