فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

این شب پره مدیترانه ای آرد در انگلیسی به نام های Mediterranean flour moth ، Flour moth ، mill moth و در فارسی شب پره آرد خوانده می شود.همان طور که می دانید استفاده از تخم های این حشره یکی از مهم ترین روش های تولید زنبور پارازیتوئید Trichogamma است.
شب پره مدیترانه ای آرد
شب پره مدیترانه ای آرد

شب پره مدیترانه ای آرد :


نام علمی : Ephestia kuhniella

این شب پره در انگلیسی به نام های Mediterranean flour moth ، Flour moth ، mill moth و در فارسی شب پره آرد خوانده می شود.همان طور که می دانید استفاده از تخم های این حشره یکی از مهم ترین روش های تولید زنبور پارازیتوئید Trichogamma است.

شب پره مدیترانه ای آردشب پره مدیترانه ای آرد

مورفولو‍ژی:

 بال های جلویی خاكستری با لكه های تیره با نوار های موج دار عرضی می باشد. بال های عقبی معمولاً به رنگ خاكس تری روشن می باشند.

در هنگام استراحت معمولاً قسمت جلویی بدن بالا آورده شده است. این آفت از سایر شب پره های انباری زیر خانواده Phycitinae بزرگتر می باشد. طول بدن این شب پره 10 تا 14 میلی متر و عرض بدن آن با بال های باز 20 تا 25 میلی متر می باشد.

شفیره به رنگ قهوه ای روشن یا متمایل به قرمز می باشد. و در داخل پیله ای ابریشمی تشكیل می گردد. لارو ها سفید یا صورتی می باشند. سر و فقسه سینه آن ها قهوه ای رنگ می باشد و بدم لارو ها با موهای به نسبت بلندی به طور پراكنده پوشیده شده است. در قاعده مو ها (به ویژه موهای subdorsal ) لكه های تیره ای وجود دارد(شكل زیر).

با همین صفت از دیگر گونه ها همچون شب پره هندی متمایز می گردد. تخم ها سفید متمایل به زرد می باشند.

بیولوژی و اكولوژی: به منظور جفت گیری، ماده جفت گیری نكرده، نخست در وضعیت جلب جنس مخالف خود قرار می گیرد به طوری كه تخك ریزش را بیرون آورده و شكمش را به سمت بالا خم می كند.

این وضعیت حشره را قادر می سازد تا فرمون ها را در هوا منتشر سازد. این عمل تا چند روز می تواند ادامه داشته باشد. نر ها به این هوا تمایل پیدا كرده و به جستجوی جفت می گردند و از خود رفتار معاشقه ای نشان می دهند.

جفت گیری:

جفت گیری در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد. در طول جفت گیری بال های ماده قسمتی از بدن نر را می پوشاند. وقتی جفت گیری به پایان رسید حشره ماده برای مدت ها در وضعیت جلب جنس مخالف قرار نمی گیرد ولی نر ها می توانند در طول زندگی خود با 5 تا 6 ماده جفت گیری كنند.

طول دوره زندگی حشرات نر بسیار متغیر است و اگر جفتی پیدا نكنند و شرایط مناسب باشد تا 20 روز می توتند زنده بمانند.

تعداد تخم گذاشته شده توسط حشره ماده از 50 تا 450 عدد متغیر است. این تغیرات در ارتباط با فاكتور های ژنتیكی یا فراژنتیكی می باشد. تخم ها به طور منفرد یا نزدیك به هم به صورت توده ای گذاشته می شوند.

تخم ها به ترشحات چسبناكی آغشته شده اند و به مواد غذایی می چسبند. تخم های این آفت مقاومت قابل توجهی به فاكتور های غیر زنده(نور، دماهای پایین، خشكی و عوامل مكانیكی) از خود نشان می دهند. از زمان تفریخ تا شفیرگی، لارو های شب پره آرد یك رفتار كاملاً انفرادی ویژه از خود نشان می دهند.

در شرایط محیطی ثابت طول دوره زندگی بر حسب نوع ماده غذایی كه لارو ها از آن تغذیه كرده متفاوت می باشد. دوره زندگی در گرمای 26 تا 28 درجه سانتی گراد در روی ذرت83 روز، روی آرد جو 123 روز و روی آرد برنج 217 روز طول می كشد. طول دوره زندگی به میزان قابل توجهی تحت تاثیر گرمای محیط زیست می باشد.

جفت گیری شب پره مدیترانه ای آردجفت گیری شب پره مدیترانه ای آرد

علائم آلودگی:

 وجود لارو ها با مشاهده تخلیه مدفوع همراه با تار ابریشمی در نقاط تماس میوه ها یا در سطح ماده غذایی مشخص می شود. حشرات كامل تحرك چندانی در طول روز نداشته و در مكان های سایه دار مخفی می شوند.

بعد از غروب این حشرا در حال پرواز نامتعادل دیده می شوند. تخم ها در ماده غذایی در شكاف ها مخفی می باشند.

اهمیت اقتصادی:

شب پره آرد به بسیاری از غلات همچون گندم(دانه، سبوس و آرد)‌، ذرت، برنج، سورگوم، یولاف و جو حمله می كند. این آفت همچنین به میوه های هسته دار، خرما، غلاف های خرنوب، میوه ها، گل ها، برگ ها و ریشه های خشك شده، بیسكویت، غذای انسان و حیوان حمله می كند.

شب پره آرد یك آفت همه جا گیر بوده و در سراسر دنیا پراكنه است. این آفت یك گونه انسان دوست می باشد و به زندگی در نزدیكی انسان سازش پیدا كرده است.

روش های تشخیص و بازرسی:

 حشرات كامل را می توان با طله های نوری یا فرمونی قرار داده شده در محل شكار كرد. در آسیاب ها و انبار ها حشرات كامل هنگام روز اغلب در خال استراحت روی دیوار ها به ویژه در قسمت های گرمتر دیده می شوند.

وجود لارو ها و شفیره ها را می توان با مشاهده آن ها در شكاف های سقف، گوشه های دیوار و هر جای تاریك دیگر تشخیص داد.

دشمنان طبیعی:

 دشمنان طبیعی كه در شرایط طبیعی مراحل مختلف زندگی شب پره مدیترانه ای را مورد حمله قرار می دهند از قرار زیر می باشند:

مرحله مورد حمله

پارازیتوئید ها

لارو

Bracon hebetor Say

شفیره         

Diadegma chrysostictos Gmelin

تخم

Trichogramma evanescens Westwood

تخم

Trichogamma mintum Riley

لارو شفیره     

   Venturia canescens Gravenhorst

ترشحات غدد آرواره ای بالا به نوان یك كایرومون برای زنبور های پارازیتوئید عمل می كند. مدفوع لارو های شب پره هندی دارای كایرومونی برای جلب زنبور Venturia canescens می باشد.

مرحله مورد حمله

شكارگر ها

تخم و لارو

Pergrinator biannulipes

تخم و لارو 

Anthococoridae, Reduviidae,Pyemotidae,spiders

از سال 1962 تا به حال موسسه ( INRA)(Antibes; france ) ، شب پره آرد را به عنوان یك ابزار اصلی جهت تولید شكارچی ها و پارازیتوئید های مختلف برای كنترل آفاتی همچون پروانه ها و شته ها به كار برده است.

مرحله مورد حمله

پاتوژن ها

لارو

Bacillus thuringiensis

لارو

Mattesia dispora

 






  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.