فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کنترل علف های هرز گلرنگ :

گلرنگ با نام علمی carthamus tinctorious از تیره compositeae یا Asteraceae می باشد

که این گیاه اساساً محصولی خاص نواحی گرم است.

کنترل مکانیکی علف های هرز گلرنگ:

1- وجین کاری با دست و استفاده از هرس های گردان با خسارت کم درسرتاسر مزرعه.

2- وجین گیاهچه ها از گوشه راست ردیف ها و یا بصورت اریب نسبت به ردیف ها.

3- زمانی که ارتفاع بوته ها به 15 سانتی متر رسید باید وجین در داخل ردیف ها و بوسیله وجین کننده های چرخان انجام شود.

4- پس از خروج گیاهچه ها یک یا دو وجین کاری مؤثر کافی است.

5- استفاده از وجین کننده های کوچک چرخدار push-type weeder بهترین وسیله جهت کنترل علف های هرز در گلرنگ می باشد.

بدلیل اینکه برگزیده ترین ترکیبات شیمیایی بسیار گرانند به این دلیل ثابت شده است که قرار دادن مواد به صورت نواری برای علف های هرز داخل ردیف ها همراه با دفع علف های هرز بین ردیف ها به طریق میکانیکی با صرفه ترین روش است.

در کنترل شیمیایی در مرحله قبل از خروج گیاهچه استفاده از سموم آلاکلر – دیورون – نیتروفن و تری فلورالین موفقیت آمیز بوده اند.

هیچ یک از علف کش های تجارتی موجود را که برای دفع علف های هرز مناسبند نمی توان با اطمینان برای گلرنگ پس از خروج گیاهچه ها مورد استفاده قرار داد.

علف کش ستوکسیدیم (نابواس) به عنوان علف کش پس رویشی برای کنترل علف های هرز باریک برگ و علف کش Eptam (EPTC) به دو صورت قابل از کاشت یا قبل از جوانه زدن در زراعت گلرنگ بکار میرود.

علف کش های Diuron و TCA بصورت قبل از جوانه زدن (Pree- emergence) در زراعت گلرنگ برای کنترل سوروف وخرفه بکار میروند (در استرالیا)

 از سم باربان در کالیفرنیا برای کنترل Avena fatua در زراعت گلرنگ استفاده می گردد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.