فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

فلوس یا خرنوب هندی :
نام علمی : ‍ Cassia Fistula

كلیات گیاه شناسی

فلوس درختی است به ارتفاع 10-15 متر كه به حالت خودرو در بشتر نقاط گرمسیر دنیا مانند آفریقا ، هند و جنوب می روید . فلوس در بعضی از نواحی ایران به نام خرنوب هندی و خیار شنبر نیز معروف است .

میوه فلوس یه طول 30 تا 50 سانتیمتر و به قطر 3-2 سانتیمتر است . اگر فلوس درقسمت طول آن شكافته شود تیغه های متعدد در آن دیده می شود كه فلوس را به خانه های متعدد گاهی تا 100 خانه تقسیم می كند

در داخل این خانه ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد كه عسل خیار شنبر نامیده می شود . طعم این مایع كمی شیرین ولی نامطبوع است . برای استفاده از فلوس غلاف آنرا كمی روی آتش گرم می كنند تا عسل خارج شود .

معمولا این عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده می شود، البته می توان مغز فلوس را با قند یا شكر مخلوط كرده و در درجه حرارت معتدلی پخت كه به آن فلوس پخته می گویند .
صور دارویی فلوس


جوشانده فلوس : 10 گرم عسل فلوس را با یك لیتر آب جوش مخلوط كرده و آنرا صاف می كنند و به مریض می دهند . این جوشانده مسهل خوبی است . مقدر عسل فلوس را می تواندر مورد یبوستهای سخت تا 60 گرم نی افزایش داد . البته برای بهتر كردن طعم آن می توان مقدری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه كرد .

مربای فلوس :‌5 گرم عسل فلوس را با همان مقدر آب مقطر مخلوط كرده و سپس مقدر 125 گرم قند كوبیده را به آن اضافه كنید بعد آنرا حرارت دهید تا به آرامی آب آن بخار شود و وزن آن به 100 گرم برسد و غلیظ شود . این مربا نیز مسهل بسیار خوبی است مقدر مصرف آن 50-100 گرم در روز است .

خواص داروئی:

فلوس از نظر طب قدیم ایران كمی گرم و تر است


1)یكی از بهترین داروها برای رفع یبوست می باشد زیرا مصرف آن عوارضی ندارد بنبراین حتی برای زنان حامله و اطفال مناسب نیست


2)برای درد مفاصل و نقرس فلوس را به موضع دردبمالید


3)برای كلیه ها مفید است مخصوصا آنهایی كه كلیه شان سنگ ساز است درصورت استفاده از آن مبتلا به سنگ كلیه نمی شوند


4)جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خونی را رفع می كند


5)نرم كننده سینه است


6)برای باز كردن گرفتگی روده و دل پیچه ، فلوس را مخلو ط با ریشه ختمی بكار برید .


7)برای معالجه دیفتری ، فلوس را با آبّ گشنیز مخلوط كرده و به بیمار بدهید تا غرغره كند .


توضیحات : مصرف زیاد فلوس برا ی معده مضر است چون به روده ها می چسبد و ایجاد دل درد و ناراحتی های روده می كند بنابراین بهتر است با مصطكی و انیسون روغن  مصرف شود






فلوس یا خرنوب هندی
فلوس یا خرنوب هندی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.